Dziś – w czasach standaryzacji procesów logistycznych i rosnącej dostępności narzędzi (w tym AI) – cross-border e-commerce staje się realną szansą na rozwój także dla małych i średnich firm. Jak zauważa Paweł Fornalski, warto kierować się zasadą forward defence, czyli „lepiej działać wcześniej i zbudować pozycję za granicą, niż później bronić się przed kimś, kto przychodzi po Twoje”. Chcesz uniknąć negatywnego scenariusza? Sięgnij po najnowszy numer „E-commerce w Praktyce”.
Z lektury dowiesz się, które rynki europejskie oferują największy potencjał dla polskich e-sklepów w 2025 r., jak z pomocą AI i narzędzia NotebookLM zdobywać wiedzę oraz analizować dane o rynku docelowym i klientach zagranicznych oraz dlaczego dostawa następnego dnia to konieczność. Przeczytasz też o tym, jakie obowiązki podatkowe wiążą się z międzynarodową sprzedażą w 2025 r., co daje procedura VAT OSS, jakie zmiany po brexicie w kwestiach celnych, podatkowych oraz dokumentacyjnych są najważniejsze dla firm i jakie obowiązki EUDR nakłada na małych, średnich i dużych przedsiębiorców.
Przedstawiamy także praktyczne checklisty z myślą o przygotowaniach do ekspansji oraz wytyczne dotyczące budowania zespołu lub współpracy z partnerami zewnętrznymi.
Zamów „E-commerce w Praktyce” nr 2 (29) 2025: „Sprzedaż cross-border. Jak zwiększać przychody na rynkach zagranicznych + Analityka w e-commerce w erze post cookies”
W wywiadach z praktykami – Piotrem Kiljańskim (Strefa Tenisa), Szymonem Wcisłą i Justyną Grzyl (Romania Express, PayU), Maciejem Gorczycą (MissiSleepy), Aliną Taranovską (Cosibella), Erykiem Jakubikiem (ZooArt), Szymonem Niestryjewskim (SNAccounts), Urszulą Ośmiałowską (Ministerstwo), Radosławem Gołębskim (SAVICKI) i Grzegorzem Biernackim (Granitan) – pokazujemy, jak różnorodne mogą być strategie wchodzenia na poszczególne rynki europejskie i wyzwania z tym związane. Dowiesz się w szczegółach, jak docierać do klientów m.in. w Czechach, Rumunii, Wielkiej Brytanii czy Ukrainie.
W ramach „Forum ikomersiaków” analizujemy zmiany i trendy, które będą kształtować sprzedaż cross-border w 2025 i w kolejnych latach. Zastanawiamy się, jakie wyzwania czekają polskich e-przedsiębiorców oraz w które narzędzia i technologie warto inwestować, aby skutecznie zwiększać sprzedaż poza granicami kraju.
Ponadto w specjalnym dodatku przyglądamy się skutecznej analityce w erze post-cookies oraz temu, jak nowe technologie AI zmieniają podejście do analizy danych. Znajdziesz w nim praktyczne przewodniki po Google Tag Managerze Server-Side, client-side i server-side trackingu oraz trybie consent mode. Poznasz też najczęstsze pułapki w analityce e-commerce i dowiesz się, jak ich unikać.
Z tematu numeru o cross-borderze dowiesz się m.in.:
- jak rozpocząć i rozwijać sprzedaż cross-border,
- czy założenie, iż najpierw trzeba zdominować rynek rodzimy, a dopiero potem myśleć o ekspansji jest dobre,
- na co zwrócić uwagę w trakcie analizy rynku docelowego przed ekspansją,
- czy ekspansję zacząć od rynków bliskich kulturowo, czy od razu wchodzić na większe i trudniejsze rynki zagraniczne,
- jak z sukcesem działać m.in. na rynkach: ukraińskim, czeskim, rumuńskim czy brytyjskim,
- jakie są trendy, największe wyzwania i trudności dla polskich sprzedawców w sprzedaży cross-border,
- jakie są najczęstsze błędy w sprzedaży zagranicznej i jak je wyeliminować,
- w jakie narzędzia i rozwiązania z obszaru cross-borderu warto zainwestować,
- jak z pomocą AI i NotebookLM zdobywać wiedzę oraz analizować dane o rynku docelowym i klientach zagranicznych,
- jakie kategorie produktów najchętniej kupują zagraniczni klienci,
- które kanały marketingowe działają najlepiej na poszczególnych rynkach,
- jak mierzyć skuteczność działań reklamowych cross-border,
- jak nie przepalić budżetu na SEO cross-border,
- jak powinna wyglądać checklista lokalizacji cross-border,
- jakie podejście do tłumaczenia strony wybrać, aby zminimalizować koszty, a jednocześnie zachować wysoką jakość komunikacji z klientem,
- jak skutecznie skalować ekspansję międzynarodową,
- kiedy warto skorzystać z zewnętrznych agencji, a kiedy postawić na działania in-house,
- jakie są najpopularniejsze marketplace’y zagraniczne z podziałem na kraje i branże,
- jakie bariery wiążą się z wejściem marketplace’y i kiedy na pewno nie warto tego robić,
- jak next-day delivery wpływa na sprzedaż i dlaczego dostawa następnego dnia to konieczność w cross-border e-commerce,
- jakie obowiązki podatkowe wiążą się z międzynarodową sprzedażą e-commerce w 2025 r.,
- jakie obowiązki EUDR nakłada na małych, średnich i dużych przedsiębiorców oraz jakie sankcje grożą za nieprzestrzeganie przepisów.
Z dodatku specjalnego o analityce w e-commerce dowiesz się m.in.:
- jak etycznie i zgodnie z prawem zbierać i wykorzystywać dane zero- i first-party,
- co różni client-side i server-side tracking,
- co to jest Unified ID 2.0 i jak może wspierać personalizację bez ciasteczek,
- jakie są możliwości i zalety pracy z danymi w GTM Server-Side,
- jakie wskaźniki należy mierzyć w sytuacji, kiedy dane pochodzące z cookies przestają działać,
- jak unikać błędów interpretacji danych związanych z konwersjami odroczonymi,
- jakie zagrożenia i ograniczenia wynikają z braku consent mode,
- jak zoptymalizować skuteczność zbierania danych i wyciągać z nich lepsze wnioski,
- jakie są najpopularniejsze narzędzia do poprawnego zbierania zgód,
- jak wykorzystać narzędzia AI Google’a, takie jak Gemini, NotebookLM, AI Studio w analizie danych,
- jakie są najczęstsze pułapki w analityce e-commerce i jak ich unikać,
- jak zadbać o wiarygodność testów A/B,
- jak uniknąć błędów przeżywalności i pomiaru.
W nowym numerze „E-commerce w Praktyce” 29 o swoją wiedzą podzielili się:
Paweł Adamiec, Edyta Astalus, Grzegorz Biernacki, Paweł Bilczyński, Katarzyna Bronowska, Agata Chmielewska, Paweł Fornalski, Łukasz Gaj, Radosław Gołębski, Maciej Gorczyca, Justyna Grzyl, Agnieszka Haponik, Joanna Horoszko, Eryk Jakubik, Jolanta Janczulewicz, Adrian Jaskulski, Anna Kasprzak-Rdest, Piotr Kiljański, Monika Kosmowska, Marcin Krupicz, Daniel Kruszewski, Damian Kuczyński, Alina Lysychkina, Aleksandra Magnuszewska, Damian Marciniak, Marcin Marcinkiewicz, Szymon Niestryjewski, Urszula Ośmiałowska, Rafał Pasterczyk, Paweł Paszkowski, Michał Pietruszka, Aleksandra Pizoń-Liwocha, Tomasz Połeć, Katarzyna Sienkiewicz, Piotr Szewczyk, Alina Taranovska, Jacek Treder, Sebastian Wałczyński, Magdalena Wałęsiak, Szymon Wcisło, Tobiasz Wierzbicki, Aleksandra Wilczura, Małgorzata Zienkowska.
Zamów „E-commerce w Praktyce” nr 2 (29) 2025: „Sprzedaż cross-border. Jak zwiększać przychody na rynkach zagranicznych + Analityka w e-commerce w erze post cookies”
Jesteśmy przekonani, iż praktyczne wskazówki zgromadzone w tym numerze pomogą Ci nie tylko rozpocząć sprzedaż cross-border, ale także skutecznie skalować biznes na nowych rynkach. Życzymy owocnej lektury!
Partnerem wydania jest IdoSell.