SPS zmodernizuje 9 wielkopolskich pociągów za ponad 93 mln zł brutto

6 godzin temu

W poniedziałek 28 kwietnia br. wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podpisał umowę na wykonanie tzw. naprawy głównej, czyli czynności na piątym poziomie utrzymania (P5) szynobusów. Modernizacja obejmie siedem pojazdów serii SA132 oraz dwa pojazdy serii SA134, które są własnością województwa, a eksploatowane są przez Koleje Wielkopolskie (KW). Kontrakt o wartości ponad 93,5 mln zł brutto zrealizuje Serwis Pojazdów Szynowych.

Czym jest naprawa poziomu P5?

Przegląd P5 to najwyższy poziom reparacji taboru kolejowego. Obejmuje pełny demontaż wszystkich podzespołów i zespołów pojazdu w celu ich szczegółowego sprawdzenia oraz naprawy lub wymiany elementów zużytych i uszkodzonych. Czynności te wykonywane są najpóźniej po dziewięciu latach od poprzedniego przeglądu P4 i po dwudziestu latach eksploatacji lub po osiągnięciu przebiegu 2,4 mln km od daty produkcji.

Unowocześnienie wielkopolskich pociągów

Poza podstawowym zakresem prac w ramach przeglądu „P5” wykonane zostaną także inne prace, które poprawią funkcjonalność i własności eksploatacyjne pojazdów oraz komfort podróży – podkreśla Wojciech Jankowiak.

Podróżni odczują zmiany dzięki wymianie rolet okiennych, odnowieniu wnętrz, montażowi nowoczesnych tablic informacji pasażerskiej oraz powiększeniu strefy rowerowej. Pojazdy otrzymają także system zliczania pasażerów, co pozwoli lepiej planować ofertę przewozową.

Modernizacja obejmie również aspekty techniczne – wymianę tarcz hamulcowych wózków tocznych, montaż nowych foteli dla maszynistów, wymianę podłogi oraz dostosowanie radiotelefonów do standardu GSM-R.

Pierwszy i drugi pojazd SA132 przejdą naprawę w ciągu 120 dni kalendarzowych każdy, natomiast pozostałe pojazdy będą modernizowane w cyklach 110-dniowych. Całość kontraktu ma zostać zrealizowana do 30 listopada 2028 r.

Nasza dotychczasowa kooperacja z Serwisem Pojazdów Szynowych układała się dobrze, dlatego cieszy mnie, iż padło na tego właśnie wykonawcę, tym bardziej iż mamy określone możliwości taborowe – dodał wicemarszałek woj. wielkopolskiego.

Systematyczna modernizacja taboru pozwala nie tylko przedłużyć żywotność pojazdów, ale także dostosować je do rosnących oczekiwań pasażerów, co przekłada się na atrakcyjność transportu kolejowego w regionie.

Autor: Damian Malesza
Fot. UMWW

Sprawdź również:

Koleje Wielkopolskie: Drugi SA105 wraca na tory
Koleje Wielkopolskie z rekordem przewiezionych podróżnych w 2024 r.
Idź do oryginalnego materiału