Z Mariuszem Bitniokiem, Dyrektorem Browaru w Elblągu rozmawiamy o dążeniu do doskonałości, pracy zespołowej, inwestycjach oraz najnowszej nagrodzie Silver TPM.
Czym jest nagroda TPM i za co przyznawane jest to wyróżnienie?
TPM to skrót z języka angielskiego oznaczający Total Productive Management. TPM jest sposobem na osiągnięcie doskonałości operacyjnej i jest swojego rodzaju filozofią zarządzania, która sprzyja ciągłej poprawie i osiąganiu coraz większej efektywności. W praktyce polega to na tym, iż wszyscy pracownicy mają swój wkład w ciągłe i systematyczne doskonalenie tego, co się wokół nich dzieje. Dotyczy to zarówno małych usprawnień jak i dużych zmian. Traktujemy TPM jako nasz sposób na osiąganie wyników, realizację naszych ambicji i budowanie przewagi konkurencyjnej. Każdy pracownik browaru ma na co dzień świadomość, iż jest członkiem większego zespołu, który dąży do osiągnięcia tych samych, konkretnych celów. Dzięki temu możemy osiągnąć bardzo wiele. Najważniejsze to stałe zaangażowanie załogi przy zachowaniu autonomii oraz kultury ciągłego doskonalenia.
W Grupie Heineken istnieje specjalny system certyfikacji browarów dedykowany ocenie skuteczności działania filozofii TPM. Nagrody przyznawane są na czterech poziomach: żelaznym, brązowym, srebrnym oraz złotym (tzw. world class management). Silver oznacza autonomiczność zespołów produkcyjnych, wysoki poziom bezpieczeństwa, podnoszenie kompetencji technicznych operatorów oraz możliwość szybszego osiągania najważniejszych wskaźników operacyjnych. W listopadzie 2023 roku Browar w Elblągu dołączył do wąskiego grona browarów Heinekena uhonorowanych odznaką TPM Silver. W tej grupie znajduje się zaledwie 10 browarów w Europie, w tym – poza nami – także browary w Żywcu i Warce.
W jaki sposób integrujecie TPM w codziennej pracy?
Można powiedzieć, iż TPM jest wbudowany w nasz system działania i naszą kulturę ciągłego doskonalenia, za pomocą którego zarządzanie staje się efektywniejsze, a przepływ informacji jest usystematyzowany na każdym poziomie organizacji. Codzienne zadania wykonujemy z myślą o możliwościach dalszej optymalizacji oraz inicjujemy działania doskonalące w formie Kaizen. To podejście miało swój początek w Japonii i wywodzi się z od tamtejszego podejścia do utrzymania ruchu maszyn w przemyśle. Kaizen był przez lata rozwijany przez różne firmy, przede wszystkim Toyotę, która stworzyła swój własny system nazwany TPS – Toyota Production System. Założenia i praktyczne podejście do tych zagadnień później ewoluowało przez dziesiątki lat do tego, iż obejmuje w tej chwili adekwatnie wszystkie aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jednym z podstaw nieustannego dążenia do poprawy jest stosowanie tzw. Cyklu Deminga, który zawiera się w 4 krokach, czyli planowaniu – wykonaniu – sprawdzaniu – poprawieniu (ang. Plan – Do – Check – Act).
Jakie macie doświadczenia związane z wdrażaniem TPM w browarze Elblągu? Czy był to łatwy proces?
TPM w Grupie Heineken nie jest czymś nowym, po raz pierwszy został wdrożony już w 2003 roku. Niedługo potem, omawiana filozofia zarządzania została wdrożona w Browarze w Żywcu i w innych browarach Grupy Żywiec. Browar w Elblągu w 2010 r. otrzymał brązową nagrodę TPM. Oznaczało to, iż skrupulatnie wdrożyliśmy fundamenty TPM i są one stabilne. W latach 2018-2020 browar stanął przed dużym wyzwaniem związanym z inwestycją w nowe linie rozlewnicze, co zmusiło nas do stworzenia nowych standardów dla nowych maszyn i urządzeń oraz opracowania sposobów optymalizacji ich działania. Zajęło nam to kilka lat i dopiero teraz mogliśmy podejść do certyfikacji Silver. Tym bardziej jestem dumny z mojego zespołu!
Jakie działania wdrożył Browar w Elblągu, żeby osiągnąć ten poziom?
Osiągnięcie poziomu TPM Silver zależy od wyników, jakie dostarcza browar oraz od tego, w jaki sposób te wyniki osiąga. Kryteria mówią m.in. o wydajności linii, zużyciu wody i energii oraz o jakości. Wdrożyliśmy szereg działań, które przybliżały nas stopniowo do osiągnięcia odpowiednich wartości, np. poprzez obniżenie m.in. strat ekstraktu. Co ważne, te wyniki są stabilne dzięki zaangażowaniu całej załogi. Wszyscy pracownicy browaru uczestniczą w projektach usprawniających. Przy koordynowaniu projektów koncentrujemy się na kluczowych wskaźnikach wydajnościowych. To wszystko jest możliwe dzięki sprawnemu systemowi przepływu informacji. Wszyscy pracownicy wnoszą swój wkład w rozwiązywanie problemów. To sukces nas wszystkich.
Dziękujemy za rozmowę!