Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 0,37 zł, czyli 0,12%, i wyniosła 316,43 zł w czerwcu, wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. W 7 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów były wyższe niż przed miesiącem. Najniższą wartość miały produkty w koszyku Auchan, natomiast najwyższą odnotowano w sieci Netto.
Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, iż w czerwcu br. największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Netto (7,26%), a największy spadek w sklepach Biedronka (6,68%). W 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł. Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 232,24 zł (mniej o 5,88 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 381,50 zł (mniej o 0,94 zł niż maju br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w czerwcu 2025 r. wyniosła 149,26 zł i jest ona o 4,94 zł wyższa niż w maju br.
„Czerwcowy wzrost średniej wartości koszyka zakupowego o 0,12% wpisuje się w obserwowaną od kilku miesięcy tendencję stabilizacji cen, przy jednoczesnych wyraźnych wahaniach w wybranych kategoriach produktowych. Z jednej strony obserwujemy spadki cen, m.in. pomidorów czy płynu do naczyń, z drugiej – istotne wzrosty w segmentach takich jak kosmetyki czy nabiał. Konsumenci odczuwają te zmiany w codziennych zakupach, zwłaszcza iż jedynie dwie sieci handlowe oferowały w czerwcu koszyki poniżej 300 zł, a różnica między najtańszym a najdroższym sklepem sięgnęła niemal 150 zł. To pokazuje, jak istotne dla domowego budżetu staje się dziś świadome planowanie zakupów oraz wybór miejsca ich realizacji. Cyfrowe narzędzia, takie jak uruchomiona właśnie przez ASM Group aplikacja Koszyk Zakupowy są realnym wsparciem w podejmowaniu decyzji konsumenckich. We wspomnianej aplikacji każdy z nas może w dowolnym momencie porównać ceny skomponowanego koszyka produktów w kilkunastu sieciach handlowych – bez wychodzenia z domu” – powiedział client service & analysis director ASM SFA Kamil Kruk, cytowany w komunikacie.
Z czerwcowego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, iż na szczycie rankingu najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 267,45 zł. To wzrost o 5,28 zł, czyli o 2,02% więcej niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 29,6 zł (Makro Cash & Carry) i 39,99 zł (Biedronka). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w czerwcu 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 346,78 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry – 302,42 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 368,43 zł. Natomiast najtańsze zakupy (311,92 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych, podano.
Wśród 40 badanych produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność miały sklepy: Selgros Cash & Carry (98%), Makro Cash & Carry (94%) i Carrefour (93%). Natomiast najniższą dostępność produktów zanotowały sklepy Dino (67%). Oznacza to, iż produkty były łatwiej dostępne w większej liczbie sklepów takich jak Selgros Cash & Carry czy Makro Cash & Carry, a trudniej było znaleźć je w Dino, wskazano także.
Zgodnie z przyjętą metodologia, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline).
Źródło: ISBnews