Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 1,33% m/m do 319,02 zł w kwietniu

3 tygodni temu

Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 4,19 zł, czyli o 1,33% i wyniosła 319,02 zł w kwietniu br., wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny były niższe niż w marcu br. Najtańsze zakupy spożywcze można było zrobić w Auchan, natomiast na czele najdroższych sieci znalazł się POLOmarket.

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, iż największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Intermarché (5,03%), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (6,84%). Podobnie jak przed miesiącem tylko w dwóch sieciach średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł, podano. Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 231,15 zł (więcej o 2,87 zł niż w marcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 385,64 zł (więcej o 0,18 zł niż w marcu br.) Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w kwietniu 2025 r. wyniosła 154,49 zł i jest ona o 2,69 zł niższa niż w marcu br., podano.

„W kwietniu średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła do 319 zł, co oznacza miesięczny wzrost o 1,33%. Ceny poszły w górę w większości analizowanych sieci, jednak różnice pomiędzy nimi przez cały czas pozostają znaczące. W zestawieniu kanałów sprzedaży najtańsze zakupy można było zrobić w modelu Cash & Carry, podczas gdy dark store’y wciąż pozostają najdroższą opcją. Umiarkowany wzrost cen detalicznych wpisuje się w ogólną sytuację makroekonomiczną – według danych GUS inflacja konsumencka w kwietniu wyniosła 4,2% r/r. Na tle tych wskaźników coraz większego znaczenia nabierają narzędzia analityczne, takie jak indeksy mocy, które pokazują, które produkty mają największy wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Wśród towarów o najwyższej wartości tego indeksu znajdują się m.in. ser, masło i pasta do zębów, co oznacza, iż promocje na podstawowe artykuły mogą decydować o wyborze konkretnej sieci handlowej. Konsumenci coraz częściej podejmują decyzje zakupowe w sposób świadomy, porównując nie tylko ceny, ale również dostępność produktów i wygodę zakupów” – powiedział client service & analysis director ASM SFA Kamil Kruk, cytowany w komunikacie.

Z kwietniowego badania wynika, iż na pozycji lidera najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 282,37 zł. To wzrost o 8,26 zł, czyli o 3,01% więcej niż najtańszy koszyk w marcu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,71 zł (Selgros Cash & Carry) i 21,44 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w kwietniu 2025 r. odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 342,74 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry – 297,45 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 363,35 zł. Natomiast najtańsze zakupy (310,55 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.

Zgodnie z przyjętą metodologia, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline).

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału