Stacja Hrebenne wróciła do życia

1 rok temu

Pod koniec 2022 roku zakończyła się rewitalizacja odcinka Hrebenne (granica państwa) – Rawa Ruska. Znów po prawie 20 latach wrócą codzienne pociągi relacji Warszawa – Lwów. Przygotowano stację do wznowienia odprawy pociągów międzynarodowych i zorganizowano punkt kontroli celnej.

Odbudowa i rewitalizacja linii

Aby połączenie mogło być realne strona ukraińska musiała odbudować 8-kilometrowy odcinek linii o rozstawie szyn 1435 mm od granicy państwa aż do samej Rawy Ruskiej. Strona polska również wyremontowała odcinek od stacji Hrebenne aż po samo przejście graniczne. Sama stacja w Hrebennem również przeszła metamorfozę. W budynku stacyjnym wymieniono okna i drzwi. Poczekalnia dla podróżnych przeszła modernizację, a także został uruchomiony nowy punkt do przeprowadzania kontroli celnych. Przestarzałe kontenery, które kiedyś pełniły funkcję biur dla służby granicznej i celno-skarbowej, zostały usunięte i zastąpione nowymi konstrukcjami. Również tor 1 przeszedł proces renowacji. Drewniane podkłady zostały zastąpione betonowymi. (tak jak i na całym odcinku Hrebenne – Rawa Ruska).

Pociągi już nie tylko w majówkę i wakacje

Przypomnijmy, iż ostatni kurs pociągu z Rawy Ruskiej do Warszawy przez Hrebenne odbył się 4 lipca 2005 roku. Po prawie 20 latach przerwy, 15 października br. wróciły połączenia kolejowe między Warszawą a Rawą Ruską. Pociąg ten odjeżdża ze stacji Warszawa Wschodnia codziennie o 21:45 (22:45 czasu kijowskiego) i przyjeżdża do stacji końcowej o 05:45. Natomiast z Rawy Ruskiej pociąg odjeżdża o 11:00 i przyjeżdża do Warszawy Wschodniej o 17:29 (18:29 czasu kijowskiego). Niestety zgodnie z decyzją Urzędu Transportu Kolejowego pociąg nie jest dostępny w komunikacji krajowej przez co powyższe połącznie nie przewiduje wymiany podróżnych m. in. na stacji w Hrebennem czy Bełżcu. Podróżni mogą wsiąść jedynie na stacji Warszawa Wschodnia, Lublin Główny i Rawa Ruska. Na tym jednak nie koniec. Pasażerowie wysiadający na stacji Rawa Ruska mogą udać się w dalszą podróż innym pociągiem kolei ukraińskich aż do samego Lwowa. Połączenie to działa również w drugą stronę. Z uwagi na procedury graniczne obowiązujące po stronie ukraińskiej do pociągu w Rawie Ruskiej należy stawić się przynajmniej 30 minut przed planowym odjazdem.

Uruchomienie połączenia pomiędzy Warszawą, Lublinem, Rawą Ruską i Lwowem pozwoli zaspokoić ogromne zapotrzebowanie Ukraińców na wygodną logistykę pociągiem do i z polskiej stolicy, a także na rozładunek punktów kontrolnych. Pracujemy nad tym, aby nasze kraje były jeszcze bliższe do siebie – skomentował Aleksandr Kubrakov, wicepremier Ukrainy.

Bilety na to połączenie można nabyć przez stronę booking.uz.gov.ua. w tej chwili ceny kształtują się na poziomie ok. 130 zł za przejazd w drugiej klasie oraz ok. 145 zł za pierwszą klasę i są uzależnione od różnic kursowych.

Pamiętajmy, iż od kilku lat realizowane są regularne kursy na linii kolejowej nr 101 (Munina-Hrebenne) i 69 (Rejowiec-Hrebenne) w majówkę i wakacje (soboty oraz niedziele). Są to pociągi regionalne spółki Polregio z Lublina Głównego i Zamościa do Jarosławia i Rzeszowa Głównego.

Najpierw jednak testy

5 kwietnia 2023 r. odbył się pierwszy przejazd testowy z Lublina Głównego do Rawy Ruskiej. Pojazdem, który odbył przejazd testowy był SN84 należący do spółki SKPL. Na pokładzie był wiceminister ds. odbudowy Ukrainy Ołeksandr Kubrakow oraz, między innymi, polski minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dziś w nocy polsko-ukraińskie kolejowe przejście graniczne w Hrebennem przekroczył pierwszy pociąg pasażerski po rewitalizacji wykonanej przez stronę ukraińską. Jako SKPL zapewniliśmy tabor oraz niezbędną obsługę do realizacji przejazdu specjalnego. Warty podkreślenia jest fakt, iż był to pierwszy polski pociąg pasażerski, który wjechał na terytorium Ukrainy od czasu wybuchu wojny – informuje SKPL.

Przejazd pociągu specjalnego SKPL miał na celu weryfikację możliwości technicznych uruchomienia codziennego bezpośredniego połączenia z Rawy Ruskiej do Warszawy.

SKPL wykonawcą połączeń

Ukrzaliznycia (państwowe przedsiębiorstwo kolejowe na Ukrainie) znalazło prywatną firmę, a adekwatnie wykonawcę do prowadzenia tego połączenia. Przewoźnikiem realizującym to połączenie jest firma SKPL. To niewielki operator w Polsce, który eksploatuje wyłącznie pociągi spalinowe. Jeden pociąg może przewieźć ponad 240 pasażerów.

Autor: Krystian Barański

Idź do oryginalnego materiału