Stacja kolejowa Brzeziny – CPK pokazał wizualizacje

14 godzin temu
Zdjęcie: Wizualizacja stacji kolejowej w Brzezinach (fot. CPK)


Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wizualizację stacji kolejowej w Brzezinach. Przez miejscowość, do tej pory odciętą od kolei, poprowadzona zostanie linia kolejowa nr 85 Warszawa – Łódź.

Wizualizacja stacji kolejowej w Brzezinach (fot. CPK)

Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź to jeden z priorytetów inwestycyjnych spółki Centralny Port Komunikacyjny. Zostanie oddana do użytku pasażerów w 2032 roku (razem z otwarciem nowego lotniska) i pozwoli na pokonanie tej trasy najszybszym pociągiem dużych prędkości w około 40 minut, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie.

Dzięki inwestycji Brzeziny, oddalone od Łodzi o 20 km, zyskają dostęp do kolei. Spółka CPK zaprezentowała wizualizacje stacji, która tam powstanie.

W ramach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) realizowanego przez CPK wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury, Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Urzędem Transportu Kolejowego założono, iż na stacji w Brzezinach będą się zatrzymywały pociągi kategorii AeroExpress relacji Warszawa – Łódź oraz pociągi RegioExpress relacji Skierniewice- Łódź i Łowicz – Łódź. Wyżej wymienione połączenia będą jeszcze przedmiotem konsultacji z organizatorami przewozów pasażerskich.

Dworzec Brzeziny

Projektowany dworzec będzie nowoczesny i wielofunkcyjny. Zostanie wyposażony w dwa perony jednokrawędziowe o długości 400 metrów i wysokości 76 cm. W jego północno – wschodniej części, zlokalizowano halę główną przeznaczoną dla podróżnych. W obrębie tej strefy znajdą się m.in. pomieszczenia kas biletowych, część administracyjna, biura ochrony czy węzeł higieniczno – sanitarny. Dodatkowo w bezpośrednim sąsiedztwie hali dla pasażerów zaprojektowano lokal usługowy dostępny dla podróżnych i pracowników w ramach określonych godzin pracy. Dwa reprezentacyjne wejścia główne usytuowano w fasadzie kurtynowej, w częściach południowo – wschodniej oraz północno – wschodniej.

Oprócz stref dla pasażerów i pracowników, w budynku zlokalizowano wszystkie niezbędne pomieszczenia pomocnicze oraz techniczne. Całość została zaprojektowana w sposób spójny i przejrzysty, a strefy gospodarcze ulokowano w zachodniej części budynku.

Dodatkowym atutem obiektu jest udostępnienie dachu dworca dla podróżujących. Poziom zielonego dachu wykonano na wysokości poziomu platformy peronu, co ułatwi przemieszczanie między strefą komunikacyjną a wypoczynkową. Dostęp do niego zostanie zapewniony z poziomu 0 budynku, poprzez schody w przejściu podziemnym prowadzące na peron, poprzez schody terenowe i ciąg pieszo – jezdny w częściach północno – wschodniej oraz południowo – zachodniej, a także windą znajdującą się przy wejściu północnym. Harmonogram zakłada, iż projekt (układ peronów, torów czy wygląd stacji) będzie poddawany dalszym analizom, stąd może jeszcze ulec zmianie.

Kolejowy „igrek”

Odcinek Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i zostanie ukończony w 2035 roku. Umożliwi realizację celu „Polska 100 minut”, a nowa infrastruktura kolejowa zapewni naszemu państwu lepszą integrację z krajami Europy Środkowej i Zachodniej.

Idź do oryginalnego materiału