Litewski przewoźnik towarowy podpisał kontrakt ze szwajcarskim producentem taboru kolejowego na dostawę 17 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych. Umowa o wartości 115,7 mln euro, obejmuje również pakiet części zamiennych oraz 3-letnią obsługę serwisową z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 17 jednostek.
Nowe lokomotywy, bazujące na platformie EuroDual, zostaną przystosowane do eksploatacji w wymagających warunkach klimatycznych regionu bałtyckiego, zachowując pełną funkcjonalność choćby przy temperaturach sięgających -40°C. Sześcioosiowe pojazdy produkowane w zakładach Stadlera w Walencji, będą dysponować mocą do 6,15 MW oraz siłą pociągową na poziomie 500 kN, co umożliwi prowadzenie składów o masie do 5700 ton z prędkością maksymalną 120 km/h. Dostawy lokomotyw mają rozpocząć się na początku 2027 r.
Zakup elektrycznych lokomotyw oznacza początek nowej ery w kolejowym transporcie towarowym, który będzie bardziej zrównoważony i niezawodny […] Wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych pozwoli na całkowitą eliminację emisji CO2, a trzykrotnie wyższa efektywność w porównaniu do lokomotyw spalinowych przełoży się na zwiększenie konkurencyjności naszych usług […] Nowe pojazdy elektryczne będą transportować ładunki między Wilnem a Kłajpedą – korytarzem, który odpowiada za połowę wszystkich kolejowych przewozów towarowych na Litwie rocznie.– powiedziała Eglė Šimė, prezes zarządu LTG Cargo.
Pojazdy wyposażone zostaną w ergonomiczne kabiny spełniające najnowsze europejskie standardy komfortu i bezpieczeństwa. Innowacyjny system monitoringu obejmuje dwie kamery wsteczne na kabinę oraz kamerę czołową, zapewniając maszyniście optymalną widoczność. Do sprawnej obsługi ciężkich składów towarowych służyć będą automatyczne sprzęgi SA3.
LTG Cargo z powodzeniem rozszerza gamę pojazdów. Spółka zawarła kontrakt o wartości 12,7 mln euro z ukraińskim producentem Dniprovagonmash na dostawę 200 wagonów odkrytych, przeznaczonych do transportu materiałów budowlanych. Dostawy zaplanowano na okres od lutego do kwietnia 2025 r., co zwiększy zdolności przewozowe operatora w tym segmencie o 0,7 mln ton w skali roku.
Inwestycje w nowoczesny tabor elektryczny oraz rozbudowa floty wagonowej stanowią najważniejsze elementy strategii modernizacji litewskiego systemu kolejowego, zmierzającej do zwiększenia efektywności i konkurencyjności transportu towarowego przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu na środowisko naturalne.
Autor: Damian Malesza
Fot. LTG Cargo
Sprawdź także:
- LTG Cargo wzmacnia możliwości przewozowe – kupi 200 nowych wagonów
- LTG Cargo: Polska to nasza brama do Europy
- Spółka LTG Cargo będzie realizowała przewozy dla Orlen Lietuva