Régie autonome des transports Parisiens (RATP) – operator paryskiego metra zamówił od Stadlera 12 spersonalizowanych lokomotyw.
To pierwsze zamówienie, jakie Stadler otrzymał od RATP (trzeciego co do wielkości operatora transportu miejskiego na świecie, przewożącego codziennie 11 mln pasażerów). Kontrakt obejmuje także tzw. prawo opcji na zakup kolejnych dwóch pojazdów. RATP będzie wykorzystywać lokomotywy do realizowania prac serwisowych, konserwacyjnych oraz naprawczych na sieci paryskiego metra o długości ok. 245 km.
Jesteśmy bardzo dumni, iż udało nam się pozyskać RATP jako klienta i zaimponować mu naszą technologią – powiedział Christian König, zastępca dyrektora ds. sprzedaży i marketingu w firmie Stadler.
Dzięki naszym innowacyjnym, zindywidualizowanym lokomotywom, można realizować prace konserwacyjne w sposób wydajny i zrównoważony – dodał.
Od 2027 r. nowe lokomotywy wzbogacą gamę pojazdów wykorzystywanych do obsługi metra w Paryżu. Czteroosiowe lokomotywy mają 15 m długości, są wyposażone we w pełni automatyczne sprzęgi oraz mogą pracować w podwójnej trakcji. Jeżdżą po torach o standardowym rozstawie i są zaprojektowane w taki sposób, by bezproblemowo pokonywać ciasne łuki, które charakteryzują sieć paryskiego metra.
Zamówione lokomotywy mogą być eksploatowane na wszystkich 14 liniach paryskiego metra – z uwzględnieniem tras, na których kursują się pociągi z konwencjonalnymi stalowymi kołami oraz pojazdy z oponami tzw. Pneu Metro.
Lokomotywy RATP są wykorzystywane do transportu ciężkich pociągów roboczych na place budowy w obrębie sieci metra. Pojazdy są dopuszczone do eksploatacji równolegle ze standardowymi usługami paryskiego metra, także na trasach obsługiwanych bez maszynistów. Ich uciąg maks. wynosi ok. 120 ton w trakcji pojedynczej i ok. 240 ton w trakcji podwójnej.
Autor: Karel Novak