Stadler dostarczy nowe pociągi dużych prędkości dla WESTBahn. Pojadą nową linią

14 godzin temu

Stadler i WESTbahn ogłosiły podpisanie umowy na dostawę trzech pociągów dużych prędkości SMILE. Składy te mają rozpocząć kursowanie na trasie Wiedeń – Graz – Klagenfurt – Villach w marcu 2026 roku. Przewoźnik szykuje się do otwarcia nowej linii kolei dużych prędkości na południu Austrii.

Nowe składy Stadlera dla WESTBahn pojadą po Südstrecke

Inwestycja prywatnego austriackiego przewoźnika WESTBahn związana jest z planami uruchomienia połączeń na nowej linii kolejowej dużych prędkości. Südstrecke (linia południowa) to jeden z największych i najbardziej spektakularnych projektów infrastrukturalnych realizowanych w Europie. W ramach projektu modernizowanych jest 200 kilometrów linii kolejowych, a 170 kilometrów powstaje całkowicie od nowa.

ÖBB-Infrastruktur AG

W ramach pakietu inwestycji powstaje całkowicie nowa linia kolejowa tzw. Koralmbahn, która pozwoli na skrócenie czasu przejazdu z Klagenfurtu do Grazu z trzech godzin pociągiem i dwóch autobusem do 45 minut pociągiem. W ramach budowy tego odcinka linii powstaje najdłuższy tunel kolejowy Austrii, tzw. Koralmtunnel. Jego długość to 32,9 km, a głębokość to choćby 1250 m. Prace nad jego budową rozpoczęły się w 2008 r.

Czytaj więcej: Rewolucja na torach Hiszpanii: korzyści ekologiczne, tańsze bilety i zagraniczne inwestycje

Linia została zbudowana z myślą o rozwoju połączeń intermodalnych i będzie częścią korytarza Bałtyk-Adriatyk. Cała linia ma zostać oddana do użytku w 2026 r., jednak jej fragmenty są otwarte dla pociągów regionalnych dzisiaj.

ÖBB Infrastruktur

W ramach Südstrecke realizowane są także prace nad tunelem bazowym Semmering, który będzie miał 27,3 km długości. Prace nad inwestycją rozpoczęły się w kwietniu 2012 r. i mają zakończyć się w 2030 r. Budowa tunelu skróci czas przejazdu o kolejne 30 minut.

Po zakończeniu wszystkich inwestycji czas przejazdu z Wiednia do Grazu ma wynieść 1 h 50 min (wobec obecnych 2 h 35 min), a z Wiednia do Klagenfurtu 2 h 40 min (aktualnie 3h 55 min).

Parametry pociągu Stadlera dla WESTBahn

Nowe składy znacząco podniosą standard podróży dla pasażerów. Pociągi zostaną wyprodukowane w Bussnang w Szwajcarii. Elektryczne zespoły trakcyjne SMILE będą pierwszymi pociągami dużych prędkości w Austrii zdolnymi do osiągania prędkości 250 km/h.

Pociągi te oferują szereg rozwiązań zwiększających komfort pasażerów:

  • Niska podłoga i pełna dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością
  • Jasne, przestronne, otwarte wnętrza
  • Klimatyzowane i odporne na zmiany ciśnienia przedziały pasażerskie oraz kabina maszynisty
  • Toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnościami w każdym wagonie
  • Bezstopniowe wejście do pociągu
  • Wydzielone miejsca dla rowerów
  • Wygodne, regulowane fotele dostępne we wszystkich klasach
  • Darmowe WiFi
  • Porty USB i gniazdka elektryczne przy każdym siedzeniu

Zamówienie na 11-wagonowe pociągi dużych prędkości oznacza modernizację floty WESTbahn i wyznacza nowy standard dla zrównoważonego transportu kolejowego. SMILE, mogące poruszać się znacznie szybciej niż dotychczasowe składy w Austrii, są przystosowane do obsługi tras międzynarodowych.

Pociągi Stadlera pojadą dla WESTbahn już w marcu 2026 r.

Trzy pociągi Stadler SMILE zostaną włączone do regularnych połączeń pasażerskich WESTbahn od marca 2026 roku, czyli niespełna dwa lata po podpisaniu umowy i uzupełnią obsługę tras realizowaną przez piętrowe składy KISS. Standardowo proces wdrożenia nowych pociągów trwa od czterech do pięciu lat.

Cieszymy się, iż z WESTbahn mamy innowacyjnego i przyszłościowego partnera, z którym wspólnie wprowadzamy na rynek najnowocześniejsze pociągi dużych prędkości w bardzo krótkim czasie. SMILE to najnowsze technologie, wysoka efektywność energetyczna i maksymalny komfort pasażerów – mówi Christian Diewald, dyrektor zarządzający Stadler Austria.

Dane techniczne nowych pociągów SMILE

  • Długość: 202 m
  • Liczba wagonów: 11
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h
  • Maksymalne przyspieszenie: 0,77 m/s²
  • Rozstaw torów: 1 435 mm
  • Napęd: elektryczny, pojazd wielosystemowy (15 kV AC, 25 kV AC, 3 kV DC)
  • Dostępność niskopodłogowa: dla wysokości peronów 55 cm i 76 cm
  • Napęd i wózki z zawieszeniem pneumatycznym
  • Redundantny system napędowy z czterema przekształtnikami trakcyjnymi dla czterech wózków napędowych
  • Autoryzacja TSI oraz dopuszczenie do sieci kolejowych Szwajcarii, Niemiec, Włoch i Austrii

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału