Stadler i ÖBB zaprezentowali „Servicejet” – nowy pociąg ratunkowy

4 miesięcy temu

Wielofunkcyjny i niskoemisyjny trójmodalny skład ratunkowy przeznaczony do realizowania akcji gaśniczych w tunelach kolejowych został oficjalnie zaprezentowany w piątek 17 maja br. w austriackim St. Pölten. Został opracowany oraz wyprodukowany w szwajcarskich zakładach w Bussnang i St. Margrethen. Łącznie Stadler dostarczy 18 taki pojazdów dla ÖBB-Infrastruktur AG.

Nowe pociągi ratunkowe od Stadlera o długości 68 m mogą poruszać się z prędkością sięgającą 160 km/h w obu kierunkach i korzystać z trzech źródeł energii tj. sieci trakcyjnej, akumulatorów oraz generatorów spalinowych. Będą realizowały zadania takie jak ratowanie podróżnych z uszkodzonych składów, holowanie jednostek, gaszenie pożarów oraz ewakuowanie zarówno ludzi, jak i pojazdów z zagrożonych rejonów. Ponadto mogą służyć do przeprowadzania prac konserwacyjnych.

Wraz z uruchomieniem pociągu ratunkowego wprowadziliśmy na tory wysoce innowacyjną koncepcję, która spełnia specyfikacje ÖBB Infrastruktur i spełnia wszystkie wymagania klienta dotyczące jakości i bezpieczeństwa. Dlatego teraz wspólnie podejmiemy kolejne kroki w kierunku mobilności przyszłości. Stadler otrzymał zlecenie od ÖBB na budowę pociągów dalekobieżnych marki KISS, a także międzymiastowych i regionalnych zespołów trakcyjnych FLIRT – powiedział Peter Spuhler, prezes zarządu Stadler.

Nasze nowe Servicejety umożliwiają nam niesienie pomocy jeszcze szybciej niż dotychczas. Zapewniają większą moc w większym obszarze operacyjnym. Nowa koncepcja umożliwia również zmniejszenie liczby pojazdów z 21 do 18 – podkreślał Johann Pluy, członek zarządu ÖBB-Infrastruktur AG.

Servicejety mogą pomieścić na pokładzie ponad 300 osób. W środku znajdziemy 18 siedzeń wyposażonych w specjalne uchwyty SCBA dla strażaków. Zainstalowany system HVAC ze specjalnymi filtrami chroni pasażerów przed zatruciem gazami dymnymi. Co interesujące w tym celu wewnątrz panuje także podwyższone ciśnienie, a przedni segment, gdzie znajduje się kabina maszynisty, posiada zabezpieczenie w postaci zewnętrznych zraszaczy wodnych.

Pociąg ratunkowy może być również załadowany tematycznymi kontenerami rolkowymi. Kontenery te są wykorzystywane do transportu sprzętu gaśniczego, takiego jak przenośne pompy, akcesoria do gaszenia pożarów lasów, aparaty oddechowe, specjalne kombinezony ochronne itp. Kontenery rolkowe są w pełni ładowane w punktach wsparcia ÖBB Infrastruktur, przechowywane w pociągach zgodnie z wymaganiami oraz rozładowywane w miejscach rozmieszczenia dzięki wbudowanych wind. Umożliwia to zespołom interwencyjnym szybkie reagowanie na różnorodne scenariusze – informuje Stadler.

Pociągi ratunkowe dla ÖBB-Infrastruktur AG są wyposażone w 2 systemy gaśnicze tj. tradycyjny pod ciśnieniem 10 barów oraz wysokociśnieniowy (100 barów), który umożliwia generowanie mgły np. w celu ochłodzenia obudowy tunelu bądź zwilżenia najbliższego otoczenia toru. Na pokład mogą zabrać łącznie 40 000 l wody oraz 1200 l koncentratu piany.

Dwie gaśnice wysokociśnieniowe oraz jedna tradycyjna została umieszczona we frontalnej części pociągu. Są sterowane z kabiny maszynisty. Na dachu zarówno z przodu, jak i z tyłu umieszczono 2 wentylatory strumieniowe, które transportują mgłę wodną emitowaną przez monitory wysokociśnieniowe. Mogą być także wykorzystywane podczas ewakuacji ludzi w tunelu wypełnionym dymem. Ponadto na potrzeby działań poszukiwawczo-ratowniczych zainstalowano duże reflektory oraz kamery termowizyjne.

Servicejet zostanie po raz pierwszy wykorzystany podczas oddania do eksploatacji kolei Koralm, w której skład wchodzi 33-kilometrowy tunel.

Więcej informacji o firmie Stadler można znaleźć m.in.:

  • Stadler Polska dostarczy 7 pociągów piętrowych KISS dla Bułgarii
  • LEB zamawia 4 pociągi wąskotorowe od Stadlera
  • Stadler: Wodorowy FLIRT H2 z Rekordem Guinnessa
  • Stadler dostarczy 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla GYSEV
  • Stadler: więcej pociągów wodorowych dla Kalifornii

Autor: Damian Malesza
Fot. Stadler

Idź do oryginalnego materiału