Po trzech dekadach przerwy węgierski przewoźnik zamówił nową generację elektrycznych zespołów trakcyjnych InterCity. Projekt pięcioczłonowych składów FLIRT IC został właśnie ukończony, a jesienią w zakładach Stadlera w Szolnoku rozpocznie się produkcja pudeł wagonów. Pierwsze pociągi wyjadą na trasy w ostatnim kwartale 2027 r., a cała dostawa zakończy się w pierwszym kwartale 2028 r.
Umowę podpisano w marcu 2024 r., co jest przełomem w historii kolei pasażerskiej na Węgrzech – ostatnie składy InterCity kupiono tu dokładnie 30 lat temu. Nowe pociągi Stadlera będą rozwijały prędkość do 160 km/h i zostaną dopuszczone do ruchu zarówno w Austrii, jak i na Węgrzech. Obsłużą m.in. linie Sopron – Budapeszt oraz Szombathely – Budapeszt, czyli najważniejsze połączenia międzyregionalne.
Jakie będą pociągi dla GYSEV?
Nowe FLIRT-y będą dostosowane do dalekobieżnych podróży. Oprócz klas pierwszej i drugiej przewidziano elastyczny układ siedzeń – zimą większą liczbę miejsc, a latem przestrzeń dla 18 rowerów. W standardzie znajdą się klimatyzowane, niskopodłogowe przedziały, system informacji pasażerskiej, dodatkowe półki bagażowe oraz strefa bistro z automatami. Dla podróżnych pracujących w trasie przewidziano Wi-Fi, gniazdka, porty USB-C przy każdym siedzeniu i uchwyty na telefony.
Wspólny projekt i nowa estetyka
Za finalny projekt odpowiadały wspólnie GYSEV, Stadler i zespół Innova Design. Z zewnątrz dominować będzie elegancka srebrna kolorystyka uzupełniona tradycyjnymi barwami zielono-żółtymi przewoźnika. Wnętrza zyskają nowoczesny charakter dzięki połączeniu szkła, metalu, brązowych tonów i wykończeń w stylu dębowym.
Nowe pojazdy są zoptymalizowane pod kątem dłuższych tras i spełniają wymagania XXI w. w transporcie dalekobieżnym – podkreślił Szilárd Kövesdi, prezes GYSEV.














Zakład Stadlera w Szolnoku, od lat związany z produkcją rodziny FLIRT, wypordukuje w ramach tego kontraktu 55 pudeł wagonowych.
Dzięki temu zamówieniu liczba pojazdów Stadlera wprowadzonych do eksploatacji na Węgrzech sięgnie 200. Już dziś co drugi pasażer w kraju podróżuje pociągami tej marki – zaznaczył dr Róbert Homolya, prezes Stadler Trains Hungary.
Nowe InterCity stanowią rozwinięcie wcześniejszych inwestycji – w latach 2013 – 2018 GYSEV zakupił już 20 regionalnych FLIRT-ów. Teraz przewoźnik przechodzi na wyższy standard, odpowiadający oczekiwaniom w dalekobieżnym ruchu pasażerskim.
Fot. Stadler
Zobacz również: