Stanowisko zwrotniczego

4 lat temu
Zatrudnianie pracowników jest jednym z kluczowych zagadnień w transporcie kolejowym. Ze względu na specyfikę tej dziedziny pracodawcy i pracownicy powinni spełniać określone wymagania. Najbliższe miesiące 2020 r. upłyną pod znakiem nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Zmiany będą dotyczyły adekwatnie całej ustawy o transporcie kolejowym. W niniejszym wpisie omówię jedną ze zmian, która wejdzie w życie najwcześniej. w tej chwili do podpisu Prezydenta trafiła ustawa wpływająca na obowiązki pracodawców i pracowników kolejowych.
Omawiana zmiana polega na modyfikacji art. 22d ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym. W wyniku nowelizacji wykreślone zostanie stanowisko pomocnika maszynisty, natomiast dodane zostanie stanowisko zwrotniczego.

Obecny przepis art. 22d ust. 1 brzmi:
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych: dyżurny ruchu, nastawniczy, kierownik pociągu, ustawiacz, manewrowy, rewident taboru, automatyk, toromistrz, dróżnik przejazdowy, prowadzący pojazdy kolejowe, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 i 2, oraz pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych (…).
Nowa treść art. 22d ust. 1
„Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych: dyżurny ruchu, nastawniczy, zwrotniczy, kierownik pociągu, ustawiacz, manewrowy, rewident taboru, automatyk, toromistrz, dróżnik przejazdowy oraz prowadzący pojazdy kolejowe, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani:”

Zamów książkę Funkcjonowanie bocznic kolejowych

Co to oznacza dla dotychczas zatrudnionych na stanowisku zwrotniczego?

Prawodawca przewidział, iż pracownicy, którzy w dniu wejścia w życie ustawy wykonują pracę na stanowisku zwrotniczego, zostali dopuszczeni do pracy na dotychczasowych zasadach, zachowują prawo do wykonywania pracy pod warunkiem posiadania ważnego orzeczenia lekarskiego. o ile orzeczenie lekarskie zostało wydane przed dniem wejścia w życie, to zachowuje ono swoją ważność. o ile jednak pracownik nie posiada ważnego orzeczenia lekarskiego, a wykonuje czynności na stanowisku zwrotniczego, to powinien udać się do kolejowej medycyny pracy, aby uzyskać stosowne orzeczenie.
Powyższa zmiana stanowi uzupełnienie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Zwracam też uwagę, iż zostanie wydane nowe rozporządzenie w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych. Z dołączonego do ustawy projektu rozporządzenia wynika, iż osoba przystępująca do egzaminu na stanowisko zwrotniczego będzie wymagane:
  • wykształcenie zasadnicze zawodowe (przynajmniej);
  • odbycie przygotowania zawodowego obejmującego, m.in., zapoznanie się z dokumentacją SMS, regulaminami technicznymi stacji, budową i obsługą przejazdu lub przejścia kolejowego.
Druga zmiana w art. 22d ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym polega na wykreśleniu stanowiska pomocnika maszynisty. Ta zmiana jest skutkiem upływu okresu przejściowego, który został wprowadzony ustawą w 2009 r. Zgodnie z tą zmianą, czynności na stanowisku pomocnika maszynisty mogły być wykonywane do dnia 29 października 2018 r.

Skutki zmian

Opisane zmiany są istotne dla przewoźników kolejowych, ale także dla użytkowników bocznic kolejowych. Wejście w życie nowych przepisów oznacza konieczność weryfikację przepisów wewnętrznych co w przypadku przewoźników kolejowych będzie dotyczyło także dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Kolejne zmiany w ustawie o transporcie kolejowym będą istotne dla przewoźników pasażerskich i odnoszą się do ich relacji z zarządcą infrastruktury kolejowej, w tym ponoszonych opłat. Choć na gruncie prawa polskiego zmiany mogą wydawać się kosmetyczne, to warto o nich wspomnieć. Na ten temat w najbliższym czasie pojawią się kolejne wpisy.
Jeżeli jesteś zainteresowany prawem kolejowym i chciałbyś otrzymywać krótkie informacje na temat zmian w przepisach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Idź do oryginalnego materiału