Starbucks znów pod presją, bo brazylijskie cła podnoszą ceny kawy

2 tygodni temu

Starbucks ( SBUX ) może niedługo być zmuszony podnieść ceny kawy latte z przyprawami dyniowymi i butelkowanego Frappuccino. Gigant branży kawowej walczy z presją kosztów wynikającą z 50-procentowego cła na import brazylijskiej kawy, które wchodzi w życie 6 sierpnia. Brazylia jest największym eksporterem kawy do USA.

Cła zwiększą koszt towarów Starbucksa, szczególnie w segmencie napojów gotowych do spożycia (RTD) i kawy pakowanej. Roczne koszty w tym segmencie mogą wzrosnąć o 3,5%, co przełoży się na zysk na akcję w wysokości 0,02 USD, według notatki Andrew Charlesa, analityka TD Cowen.

Marże firmy są już pod presją. W ostatnim kwartale marża operacyjna gwałtownie spadła do 13,3% z 21% rok wcześniej. Sprzedaż w tych samych sklepach w USA spadła szósty kwartał z rzędu.

Przychody w tym kwartale wzrosły o 4% rok do roku, osiągając 9,5 mld dolarów, przewyższając prognozę Wall Street na poziomie 9,3 mld dolarów. Jednak skorygowany zysk na akcję w wysokości 0,50 dolara był znacznie niższy od oczekiwanych 0,65 dolara. Akcje spółki notowane były nieznacznie niżej od czasu publikacji raportu zysków w zeszłym tygodniu. Od początku roku akcje Starbucks spadły o 1%, w porównaniu z 8% wzrostem indeksu S&P 500 ( ^GSPC ).

Starbucks zapowiedział, iż utrzyma ceny na stabilnym poziomie co najmniej do roku fiskalnego 2025. Prezes Brian Niccol nie wykluczył jednak możliwości podniesienia cen. „Będziemy rozsądnie podchodzić do podnoszenia tych cen” – powiedział Niccol w ogłoszeniu otwarcia Yahoo Finance po opublikowaniu raportu o zyskach.

Giganci branży spożywczej, tacy jak Keurig Dr Pepper ( KDP ) i JM Smucker ( SJM ), już zaczęli podwyższać ceny, aby zrównoważyć rosnące wydatki na kawę. Wraz ze wzrostem kosztów, Starbucks może mieć coraz większe trudności z utrzymaniem się na rynku.

Idź do oryginalnego materiału