Polskie Linie Kolejowe (PLK) zawarły ze Strabagiem kontrakt na modernizację stacji Maksymilianowo w ramach przebudowy linii kolejowej nr 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port. Wartość kontraktu wynosi ponad 1 mld zł brutto, z czego 85% pochodzi z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FEnIKS).
To kluczowa inwestycja w przewozie towarów. W Maksymilianowie krzyżują się dwie najważniejsze dla transportu towarów z południa kraju do portów morskich w Gdyni i Gdańsku linie kolejowe: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz nr 131 (Chorzów Batory – Tczew). Z efektów prac skorzystają także podróżni – zyskają większy komfort i lepszy dostęp do pociągów. Przebudowa stacji to kolejny etap miliardowej inwestycji – modernizacji linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni. To realny impuls dla rozwoju gospodarczego Polski. Dzięki sprawniejszemu przewozowi ładunków koleją wzmacniamy konkurencyjność naszych portów i całej gospodarki – zaznaczył Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Zakres inwestycji PLK
Prace obejmą przebudowę 46 km torów oraz 102 rozjazdów kolejowych. Zmodernizowane zostaną 3 perony, powstanie nowe przejście podziemne wyposażone w windy. Inwestycja przewiduje także budowę trzech nowych wiaduktów kolejowych, w tym bezkolizyjnego skrzyżowania linii nr 201 i 131, jednego mostu kolejowego oraz jednego mostu kolejowo-drogowego.
Ponadto stacja Maksymilianowo otrzyma nowoczesne urządzenia SRK oraz nową sieć trakcyjną. Po zakończeniu prac:
- na linii kolejowej nr 201 pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h
- na trasie łączącej Chorzów z Tczewem parametry będą jeszcze wyższe – składy pasażerskie pojadą z prędkością do 200 km/h przy zachowaniu 120 km/h dla pociągów towarowych


Autor: Damian Malesza
Fot. MI
Zobacz również: