Szybki rozwój rynku e-commerce, rosnąca konkurencja lokalna i globalna oraz presja na marże sprawiają, iż skalowanie sprzedaży online to zarówno szansa dla e-sklepów, jak i ogromne wyzwanie. Sukces zależy dziś nie tylko od obecności w wielu kanałach, ale także od świadomej strategii, kontroli kosztów i umiejętnego zarządzania każdym elementem biznesu – od logistyki, przez sprzedaż i marketing, po doświadczenie klienta.
W 31. numerze „E-commerce w Praktyce” analizujemy, jak polskie sklepy internetowe mogą rosnąć w sposób świadomy i efektywny. Pokazujemy, jak wybrać odpowiedni model biznesowy i dopasować działania marketingowe, sprzedażowe oraz operacyjne do różnych etapów rozwoju firmy. Dowiesz się, jak budować strategię sprzedaży dostosowaną do różnych etapów łańcucha dystrybucji, a przy tym nie przeinwestować, jak skutecznie wykorzystywać rekomendacje klientów i systemy retencji w celu zwiększenia sprzedaży, a także jak projektować portfolio produktowe w modelu D2C, które faktycznie odpowiada na potrzeby klientów.
Przyglądamy się także praktycznym aspektom skalowania biznesu. Nasi eksperci podpowiadają, jak zwiększać sprzedaż bez przepalania budżetu reklamowego, organizować angażującą przedsprzedaż produktów, która ogranicza liczbę zwrotów, oraz efektywnie planować i optymalizować wydatki w e-commerce. Nauczysz się też od nich skalować sprzedaż cross-border, mierzyć zwrot z inwestycji w utrzymanie klienta, unikać tzw. loyalty debt i budować kulturę feedbacku wokół marki. Przyjrzymy się ponadto metrykom, które pomagają analizować konwersję, ścieżkę zakupową, średnią wartość zamówienia, upselling, efektywność wyszukiwarki i nawigacji, retencję oraz częstotliwość zakupów.
Zamów „E-commerce w Praktyce” 31 o strategii i skalowaniu e-commerce
Nie zabraknie też wskazówek dotyczących technologii i narzędzi – od wyboru platformy e-commerce (SaaS vs. Open Source), przez wdrażanie automatyzacji i marketing automation, po wykorzystanie sztucznej inteligencji w analizie danych, prognozowaniu popytu, optymalizacji cen i skalowaniu procesów.
W numerze znajdziesz także inspirujące wywiady. Justyna Skorupska przewiduje trendach w 2026 r. i opowiada m.in. o autonomicznym handlu napędzanym przez AI, a Jacek Dziaduś (Answear.com) dzieli się doświadczeniami w zakresie planowania inwestycji i rozwoju biznesu online. W cyklu „Zdaniem ikomersiaka” eksperci – Radosław Gołębski (SAVICKI), Piotr Kiljański (Strefa Tenisa), Grzegorz Biernacki (Granitan.pl) – pokazują, jak świadome decyzje i przemyślane inwestycje otwierają drogę do wzrostu i skutecznego skalowania biznesu. Z krótkich rozmów dowiesz się m.in., jak unikać przeinwestowania przy rozbudowie magazynów, automatyzacji i ekspansji na nowe rynki, które strategie marketingowo-sprzedażowe sprawdzają się w różnych branżach oraz jakie technologie ułatwiają zarządzanie sprzedażą i logistyką na wielu rynkach. Z kolei Bartosz Pilch (SIG) dzieli się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi wdrażania strategii omnichannelowej w modelu B2B.
Z tematu numeru o strategii i skalowaniu dowiesz się m.in.:
- na jaki model biznesowy i jakie działania warto postawić, jeżeli jesteś na początku łańcucha dystrybucji, a na jaki jeżeli jesteś na jego końcu,
- jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy, którzy próbują rozwijać swoje sklepy online,
- jak opracować efektywną strategię cenową dostosowaną do specyfiki sklepu i rynku,
- jakie formy finansowania są dziś najskuteczniejsze przy rozwoju e-commerce,
- jak ustalać reguły cenowe dla poszczególnych grup produktów,
- jak zmieniać ceny na co dzień i nie stracić klientów,
- jak mierzyć i poprawiać kondycję finansową sklepu internetowego,
- jakie wskaźniki finansowe są istotne do oceny rentowności sklepu internetowego i jak je wyliczać,
- jakie metryki pozwolą Ci przeanalizować konwersję, ścieżkę zakupową, średnią wartość zamówienia, upselling, wyszukiwarkę i nawigację na stronie, retencję czy częstotliwość zakupów,
- jak powinna się zmieniać strategia sprzedaży w dobie rosnącej konkurencji marketplace’ów,
- jaki model ekspansji i skalowania dzięki marketplace’ów wybrać,
- jakie technologie ułatwiają zarządzanie sprzedażą i logistyką na wielu rynkach,
- jak nie przepalić budżetu na marketing związany z ekspansją,
- jakie są najczęstsze błędy związane z wdrożeniem i rozwojem platformy e-commerce,
- jak opracować i wdrożyć strategię AI w sklepie internetowym,
- jakie sygnały ostrzegają przed tym, iż program tworzy tzw. loyalty debt (dług lojalnościowy),
- jak tworzyć i rozwijać portfolio produktów w modelu D2C, które faktycznie odpowiada na potrzeby klientów,
- jak budować ofertę produktową i dostosowywać ceny w modelu B2C,
- jakie są korzyści z wdrożenia przemyślanej strategii rekomendacji,
- jak budować kulturę feedbacku wokół marki e-sklepu,
- jak skutecznie wdrożyć strategię omnichannel w organizacji B2B?
- jak zorganizować przedsprzedaż produktów, która silnie angażuje przyszłych kupujących i ogranicza liczbę zwrotów,
- jak efektywnie wydawać i optymalizować budżet reklamowy w e-commerce,
- jak przygotować skuteczną kampanię reaktywacyjną dla nieaktywnych klientów,
- jak ciąć koszty personalne bez zwalniania pracowników.

Z artykułów poza tematem numeru dowiesz się m.in.:
- jak zaprojektować idealną stronę główną sklepu internetowego,
- jak mierzyć wyniki poszczególnych sekcji na stronie głównej e-sklepu bez UTM,
- jak działa i jak poprawić efektywność kampanii Performance Max,
- jak reklamować się w grupie niezwiązanej z marką,
- jakie obowiązki ciążą na e-sklepach w związku z wykorzystywaniem algorytmów personalizujących ceny i ofertę,
- co o stosowaniu algorytmów cenowych mówi UOKiK i UE.
W nowym numerze „E-commerce w Praktyce” 31 swoją wiedzą podzielili się:
Grzegorz Biernacki, Nikoletta Brzozowska, Angelika Dąbek, Konrad Durda, Jacek Dziaduś, Paweł Fornalski, Radosław Gołębski, Piotr Guz, Agnieszka Haponik, Rafał Jackiewicz, Adrian Jaskulski, Marek Jastrzębski, Przemysław Kalinowski, Marek Kich, Piotr Kiljański, Patrycja Kościołowska, Bartosz Kubatko, Katarzyna Lewandowska, Oskar Lipiński, Sławomir Mokrzycki, Mateusz Mucharzewski, Hanna Partycka, Paweł Paszkowski, Bartosz Pilch, Jędrzej Przeździęk, Filip Przybylski, Ewa Sitarz, Justyna Skorupska, Bartosz Talar, Przemek Tylka, Magdalena Wałęsiak, Edyta Winkel-Stachowiak, Mateusz Wrzesiński, Konrad Zach, Tomasz Zagdan.
Zamów „E-commerce w Praktyce” 31 o strategii i skalowaniu e-commerce
Wierzymy, iż praktyczne wskazówki i strategie zgromadzone w tym numerze pomogą Ci skalować biznes w sposób świadomy i efektywny.
Życzymy inspirującej i owocnej lektury!









