Warszawa, 18.11.2025 (ISBnews) – ING Bank Śląski przyjął nową strategię zatytułowaną “ING. W rytmie życia”, która zakłada m.in. osiągnięcie ok. 19% skorygowanego wskaźnika ROE w długim terminie oraz – w perspektywie 2035 roku – wzrost liczby klientów do ponad 7,5 mln i co najmniej dwukrotne zwiększenie wartości portfela kredytowego oraz bazy depozytowej, przy jeszcze bardziej dynamicznej ekspansji w segmencie rozwiązań inwestycyjnych i leasingu.
W strategii bank chce stać się w Polsce najbardziej lubianym (Most loved), najbardziej wpływowym (Most impactful) oraz najbardziej cenionym (Most valued) bankiem zarówno dla klientów detalicznych, jak i korporacyjnych.
“Strategia […] wyznacza następujące długoterminowe ambicje finansowe:
– Wskaźnik ROE, po korekcie o MCFH, ok. 19% – kapitały własne z wyłączeniem kapitału z aktualizacji wyceny instrumentów zabezpieczających przepływy pieniężne.
– Wskaźnik C/I na poziomie ok. 37% – bez uwzględnienia podatku bankowego.
– Dywidenda do 75% zysku netto – z zachowaniem zasady ostrożnego zarządzania, przy uwzględnieniu wymagań regulacyjnych i planów rozwojowych grupy kapitałowej banku.
Jednocześnie bank zwraca uwagę, iż w ostatniej dekadzie utrzymywał średni koszt ryzyka na poziomie poniżej 0,6%, co odpowiada wartości uznawanej za ustabilizowany koszt ryzyka (seasoned cost of risk)” – czytamy w komunikacie.
Celem strategii jest wzmocnienie pozycji banku na rynku i odpowiedź na najważniejsze zmiany w jego otoczeniu: demograficzne, społeczne, gospodarcze i technologiczne. Główne filary strategii to intensywny rozwój oferty w obszarze produktów inwestycyjnych, oszczędnościowych, emerytalnych, Private Banking oraz kredytów. najważniejsze znaczenie w realizacji celów banku odegrają nowoczesne technologie oraz sztuczna inteligencja, wymienił ING BSK.
“Przygotowując nową strategię, uwzględniliśmy najważniejsze zmiany zachodzące w Polsce i na świecie: procesy demograficzne, spadające współczynniki dzietności, starzenie się społeczeństw, a także nowe style życia i oczekiwania kolejnych pokoleń. Zwróciliśmy uwagę na to, jak technologie, zwłaszcza sztuczna inteligencja, przekształcają sposób korzystania z usług finansowych. Równocześnie dostrzegamy dużą szansę dla polskiej gospodarki: inwestycje infrastrukturalne, transformację energetyczną, napływ kapitału do Polski oraz inwestycje polskich firm za granicą. Jako bank pośredniczący między firmami, gospodarstwami domowymi a kapitałem musimy reagować na te zmiany z wyprzedzeniem” – powiedział prezes Michał Bolesławski, cytowany w materiale.
“Nasza strategia jest strategią kontynuacji, ale jednocześnie odzwierciedla zmiany na świecie, które następują szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Chcemy oferować usługi najwyższej jakości z najlepszymi rozwiązaniami cyfrowymi, aplikacją mobilną i technologiami opartymi na AI, a jednocześnie wspierać klientów w rozwoju, inwestycjach i codziennych decyzjach finansowych. Dla firm będziemy partnerem w projektach kształtujących przyszłość polskiej gospodarki” – dodał.
W nowej strategii bank zakłada umocnienie pozycji rynkowej w kluczowych obszarach działalności. Jednocześnie ambicją ING jest tworzenie najwyższej jakości usług i produktów, które zapewnią maksymalny poziom satysfakcji klientów – dzięki nowoczesnym rozwiązaniom cyfrowym i wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Bank chce wspierać klientów w ich rozwoju, inwestycjach, w podejmowaniu codziennych decyzji finansowych oraz być strategicznym partnerem w projektach kształtujących polską gospodarkę.
“W naszej strategii przyjęliśmy horyzont 2035 roku. W tym czasie chcemy mieć ponad 7,5 miliona klientów oraz zamierzamy istotnie wzmocnić naszą pozycję w obszarze produktów inwestycyjnych, emerytalnych i oszczędnościowych. Planujemy intensywny wzrost portfela kredytów hipotecznych, konsumenckich, jak również kredytów korporacyjnych, dążąc zarazem do ekspansji udziałów rynkowych w sektorze leasingu i faktoringu” – podkreślił prezes.
W przypadku ambicji biznesowych bank przyjął perspektywę 2035 roku. Bank realizując strategię, będzie koncentrować się na 5 priorytetach:
– Wzrost liczby nowych klientów. Bank planuje osiągnąć poziom przekraczający 7,5 mln klientów w porównaniu z 5,1 mln w 2024 roku, w tym liczba klientów indywidualnych ma wzrosnąć do ponad 6,6 mln z 4,6 mln w 2024 roku, liczba klientów Private Banking ma osiągnąć poziom ponad 50 tys. w porównaniu z 15 tys. w 2024 roku, a liczba klientów segmentu korporacyjnego ma wzrosnąć do ponad 800 tys. z 573 tys. w 2024 roku. Wzrost ma być realizowany w oparciu o najwyższe standardy jakości i efektywności.
– Inwestycje, emerytury oraz oszczędności. W produktach inwestycyjno-emerytalnych w segmencie detalicznym bank zakłada wzrost swojego udziału rynkowego do ponad 12% z 6% w 2024 roku oraz zwiększenie liczby klientów posiadających inwestycje do 1 mln (z poziomu 334 tys. w 2024 roku). ING chce osiągnąć ponad dwukrotny wzrost wartości depozytów detalicznych (z poziomu 126 mld zł w 2024 roku) oraz około dwukrotny wzrost depozytów korporacyjnych (w porównaniu z 92 mld zł w 2024 roku).
– Zwiększenie akcji kredytowej. W kredytach hipotecznych bank zamierza osiągnąć około 2,5-krotny wzrost wolumenu, z poziomu 61 mld zł w 2024 roku. Zakłada również wzrost udziału rynkowego w kredytach konsumenckich do ponad 8%, z niecałych 5% w 2024 roku. ING chce osiągnąć ponad dwukrotny wzrost wartości kredytów korporacyjnych z poziomu 96 mld zł w 2024 roku. W leasingu dla przedsiębiorstw zakłada wzrost udziału w rynku do 5% z 1% w 2024 roku.
– Rozwój nowoczesnej oferty produktowej. Bank planuje wprowadzenie innowacyjnych usług dodatkowych, w tym modelu subskrypcyjnego.
– Wygodna bankowość dla klientów. Bank chce osiągnąć ten cel w oparciu o najlepszą na rynku aplikację mobilną (najwyższe noty w AppStore i Google Play), umocnioną pozycję lidera w NPS (Net Promoter Score) dla klientów detalicznych i klientów korporacyjnych, nowoczesne voiceboty i chatboty oraz wysoki 95% poziom automatyzacji procesów (80% obecnie), wraz z 99% poziomem jakości i terminowości w obsłudze kluczowych procesów operacyjnych.
Bank zdefiniował także elementy wspierające w realizacji strategii, wśród których są: silny brand, innowacyjna technologia, skalowalny model operacyjny, nowoczesne zarządzanie ryzykiem i finansami, pozycja najlepszego pracodawcy i zrównoważony rozwój, zakończono w komunikacie.
ING Bank Śląski jest jednym z największych banków w Polsce. Świadczy pełen zakres usług i produktów finansowych dla klientów indywidualnych oraz podmiotów gospodarczych. Jest notowany na GPW od 1994 r. Jego głównym akcjonariuszem jest holenderska grupa ING. Aktywa razem banku wyniosły 260,36 mld zł na koniec 2024 r.
(ISBnews)

3 tygodni temu












