Strategiczne spojrzenie na efektywność eksploatacyjną sieci kolejowej PLK SA

9 godzin temu

Ukierunkowaniem strategii i celów rozwojowych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na potrzeby pasażerów i nadawców towarów od lutego tego roku zajmuje się w Zarządzie Spółki dr inż. Maciej Kaczorek. Dotychczas przeprowadzone działania zaowocowały większymi efektami eksploatacyjnymi realizowanych i planowanych inwestycji i lepszą współpracą z interesariuszami, w szczególności z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

– Kolej to złożony system, którego fundamentem jest infrastruktura. To właśnie sieć kolejowa PLK SA w znacznym stopniu tworzy warunki funkcjonowania przewoźników kolejowych i determinuje jakość usług świadczonych pasażerom i nadawcom towarów. W tym wymiarze zarządzanie rozwojem infrastruktury kolejowej musi być ukierunkowane na efektywność eksploatacyjną, wyrażoną przepustowością, prędkością i dopuszczalnymi długościami pociągów oraz naciskami osi, a nie liczbą zainwestowanych miliardów złotych. Czas to pieniądz, dobrze wydany, skraca podróż – powiedział Maciej Kaczorek, Członek Zarządu, dyrektor ds. strategii i rozwoju.

Planowaniu i budowaniu infrastruktury kolejowej pozwalającej przewoźnikom na efektywne zaspokajanie potrzeb pasażerów i nadawców towarów służą działania optymalizujące procesy zainicjowane w 2024 roku. W szczególności wiarygodne i partnerskie warunki współpracy z PKP S.A., Centralnym Portem Komunikacyjnym, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i innymi partnerami z obszaru nauki i biznesu, również na niwie Forum Inwestycyjnego i Rady Przewoźników. Dla samorządów stał się atrakcyjny rozpoczęty w sierpniu nabór zadań do partnerskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, w którym samorządy mogą rozwiązywać lokalne problemy komunikacyjne, a PLK SA zyskują wyższy poziom bezpieczeństwa i niezawodności ruchu kolejowego.

– Prowadzimy wiele działań optymalizujących wewnętrzne procesy Spółki. W ostatnim czasie rozpoczęliśmy wdrażanie w PLK SA metodyki BIM (ang. Building Information Modeling, czyli „cyfrowego bliźniaka” projektowanej infrastruktury) i konsekwentnie modernizujemy nasz system geoinformacji (GIS). Dzięki temu będziemy uzyskiwać lepszej jakości dokumentację projektową. Nasze Laboratorium Akustyczne otrzymało w ostatnim czasie ponowną pozytywną ocenę Polskiego Centrum Akredytacji i jest postrzegane jako topowy ośrodek w zakresie badania hałasu kolejowego. Świadomość PLK SA w zakresie zrównoważonego rozwoju, to nie tylko uruchomienie w 2024 roku przygotowania do wdrażania raportowania i zarządzania ESG, ale także szereg inicjatyw faktycznie poprawiających m.in. efektywność energetyczną PLK SA, czy dostępność infrastruktury dla pasażerów – wylicza Maciej Kaczorek.

Kluczem do sukcesu PLK SA pozostaje jednak zachowanie we wszystkich działaniach spojrzenia przez pryzmat efektywności eksploatacyjnej. Stąd planowane i wdrażane zmiany w części projektów inwestycyjnych i nowe projekty o bardzo korzystnej relacji efektów do wydatków. Działania te sprawią, iż kolej w krótszym czasie stanie się bardziej konkurencyjnym i przyjaznym pasażerowi środkiem transportu.

– Ten rok PLK SA zamykają na plusie. Wdrożyliśmy już wiele działań, dających zauważalne przez pasażerów efekty w postaci krótszych czasów przejazdu pociągów, ale jesteśmy też przygotowani wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury na podjęcie większych wyzwań w obszarze legislacji, czy wsparcia prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej – podsumował Maciej Kaczorek.

Idź do oryginalnego materiału