Studenac pozyskał 300 mln euro. Sieć stawia na dalszy rozwój

2 dni temu

Studenac, jedna z najszybciej rosnących sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowo- Wschodniej, posiadająca największą liczbę placówek w Chorwacji, pozyskał finansowanie w wysokości 300 mln euro. To istotny krok w realizacji strategii rozwoju sieci. Finansowanie zostało udzielone przez grupę renomowanych instytucji finansowych, co potwierdza ich zaufanie do stabilnego modelu biznesowego sieci Studenac oraz jej długoterminowej wizji rozwoju.

Finansowanie zostało zorganizowane przez Bank Pekao S.A., który pełnił rolę Koordynatora. Do grona banków już wcześniej finansujących Spółkę dołączyły również wiodące instytucje finansowe regionu: Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A. (PZU) z Polski, OTP Banka d.d. i Zagrebačka Banka d.d. z Chorwacji oraz OTP Bank Plc z Węgier.

Wsparcie rozwoju

– Ta transakcja stanowi silne wsparcie strategicznego kierunku rozwoju Studenac i wzmacnia potencjał wzrostowy naszej Spółki – mówi Michał Halwa, Członek Zarządu i Dyrektor Finansowy (CFO) sieci Studenac. – Daje nam dodatkowe możliwości inwestowania w dalszy rozwój sieci, zarówno poprzez otwarcia organiczne, jak i przejęcia. Jednocześnie, potwierdza zaufanie międzynarodowych i chorwackich instytucji do Spółki, o ile chodzi o uzyskiwanie doskonałych wyników i realizację ambitnych planów.

– Cieszymy się z możliwości dalszego wspierania Studenac i Enterprise Investors – naszych cenionych i długoletnich partnerów – w dalszym rozwoju ich działalności – komentuje Jarosław Wesołowski, Head of Leveraged and Project Finance w Banku Pekao. – Ta transakcja po raz kolejny potwierdza naszą zdolność do wspierania klientów w rozwoju ich biznesu i osiąganiu sukcesów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Pozyskana kwota zostanie przeznaczona na refinansowanie istniejących kredytów długoterminowych na korzystniejszych warunkach oraz na dalszą ekspansję sieci – zarówno poprzez rozwój organiczny, jak i akwizycje. Zapewni to Spółce niezbędne środki do realizacji strategii oraz dalszego umacniania pozycji w regionie.

Udany rok Studenac

Studenac zakończył 2024 rok wynikami, które potwierdzają zarówno ambicje sieci, jak i duży potencjał formatu proximity – koncepcji i modelu biznesowego, w którym Studenac jest liderem rynku. Przychody grupy wzrosły o 22 proc., do 816,5 mln euro, a sprzedaż porównywalna (LFL) wzrosła o 11 proc. r/r. Skorygowana EBITDA wyniosła 78 mln euro, co oznacza wzrost o 18 proc. w porównaniu z 2023 rokiem.

W 2024 roku Studenac zrobił również pierwszy krok w swojej międzynarodowej ekspansji, przejmując słoweńską sieć sklepów spożywczych Kea. W całym minionym roku Studenac otworzył 140 nowych sklepów oraz przejął 68 placówek. Na koniec 2024 roku sieć liczyła 1 443 sklepy w Chorwacji i Słowenii.

Idź do oryginalnego materiału