Autorzy raportu podkreślają, iż przybywa destynacji, obiektów noclegowych i usług transportowych dostępnych dla osób niepełnosprawnych. Twierdzą, iż zmiana jest odzwierciedleniem innego nastawienia społeczeństwa do inkluzywności. Jest również odpowiedzią na rosnący popyt rynku podróżnych z niepełnosprawnościami. “Globalny rozwój turystyki dostępnej dla osób niepełnosprawnych stwarza nowe możliwości dla firm i destynacji” - czytamy w raporcie.
Turystyka dla niepełnosprawnych. Dynamiczny sektor
Jego autorzy przypisują obserwowany wzrost większej świadomości lepszemu dostępowi do informacji i nowym technologiom, które dają niepełnosprawnym turystom możliwość planowania podróży. Na przykład aplikacjom ułatwiającym planowanie i przebieg wyjazdów - AccessibleGO, iAccessLife czy Be My Eyes. Turystom pomagają też inkluzywne funkcje Google Maps i telefonów. Reklama
Na rozwój tego działu turystyki wpływa też poprawa warunków życia. Z 80 mln Europejczyków z niepełnosprawnościami, ponad 70 proc. stać na podróże. “Destynacje, które stawiają na usługi integracyjne, przyciągają lojalnych, chętnie wydających pieniądze turystów, którym zależy na wyjazdach bez barier” - czytamy w raporcie.
Na liście narodowości, które najchętniej uczestniczą w inkluzywnych wyjazdach, pierwsze miejsce zajmują Amerykanie. Podróżni ze Stanów Zjednoczonych są też najbardziej hojni. Dziennie wydają średnio 273 euro i w trakcie wyjazdów przede wszystkim poszukują doświadczeń kulturalnych, kulinarnych i przykładów dziedzictwa kulturowego. Wydatki pozostałych sięgają podczas wyjazdu 800 euro, o 200 euro więcej niż osób bez inkluzywności.
Dużą grupą podróżnych z potrzebami w zakresie dostępności są Brytyjczycy i Francuzi. Najczęściej decydują się na słoneczne wakacje na plaży i krótkie wypady do miast, często ułatwione dzięki dostępnym podróżom kolejowym. Czołówkę rynków przyjazdowych dla osób niepełnosprawnych zamykają Niemcy. U osób z tej grupy, u naszych zachodnich sąsiadów, wzrasta popyt na turystykę przyrodniczą, wellness i związaną z winem enoturystykę.
Turystyka inkluzywna. Rozwój również w Polsce
W naszym kraju też rośnie oferta dla turystyki inkluzywnej. Między innymi dzięki kampanii "Polska bez barier" prowadzonej przez Polską Organizację Turystyczną. Coraz bardziej dostępne stają się obiekty noclegowe i publiczny transport. Przybywa też biur podróży specjalizujących się w obsłudze turystów niepełnosprawnych, organizując im pobyty i wycieczki w kraju i za granicę. Wiele innych placówek, na przykład TUI i Itaka, włączyły do swojej oferty inkluzywne wyjazdy.
Z raportu TUR4all wynika, iż krajem najbardziej dostępnym dla niepełnosprawnych turystów jest na świecie Hiszpania. “Wyróżnia się zarówno jako wiodący cel podróży, gotowy na międzynarodowych podróżnych mających potrzeby w zakresie dostępności, jak i jako rynek hiszpańskich turystów poszukujących inkluzywnych doświadczeń za granicą” - informują autorzy dokumentu.
Oprócz Hiszpanii, krajami chętnie odwiedzanymi w Europie przez turystów z potrzebami w zakresie dostępności są również Francja, Włochy i Portugalia. Z wyjazdów do tych państw często korzystają należący grupy z niepełnosprawnościami seniorzy. Również młodzi, których motywuje dostępność festiwali, wydarzeń sportowych i zyskującej na popularności turystyki przygodowej.
Rynek turystyki inkluzywnej rośnie w imponującym tempie. Z prognoz wynika, iż od 2020 r. do 2032 r. zwiększy się o około 10 proc. Dlatego, zdaniem ekspertów, turystyka dla osób z niepełnosprawnościami przekształca się z niszy w strategiczny sektor branży, łącząc potencjał ekonomiczny, wartości społeczne i technologiczne innowacje.