Świąteczna poprawa nastrojów konsumenckich [+MP3]

lewiatan.org 3 tygodni temu
Zdjęcie: mariusz18


Wysłuchaj komentarza eksperta:

Komentarz Mariusza Zielonki, głównego ekonomisty Lewiatana

Chwilę przed świętami Bożego Narodzenia nastroje Polek i Polaków uległy niewielkiej poprawie. Mimo, iż bieżący wskaźnik koniunktury wzrósł o 0,4 pkt., do poziomu -16,7, to jest to przez cały czas drugi najgorszy wynik w tym roku. Zdecydowanie wolniej wzrósł wskaźnik wyprzedzający (opisujący przyszłość), bo zaledwie o 0,2 pkt. Trudno określić rzeczywiste przyczyny tej poprawy. Większość wskaźników pozostaje na podobnym poziomie jak w ostatnich trzech miesiącach tego roku. Zapewne inflacja poniżej 5% w listopadzie, jak również wysoki średni wzrost wynagrodzeń mogły mieć wpływ na poprawę nastrojów.

Widzimy, iż wskaźnik dotyczący bieżącego dokonywania ważnych zakupów urósł w ciągu miesiąca najszybciej. Jednocześnie ten sam wskaźnik, ale dotyczący najbliższego roku w ciągu miesiąca najsilniej spadł. Koreluje to również ze wzrostem oczekiwań, co do przyszłej inflacji.

Wysokość cen przez cały czas jest elementem najmocniej wpływającym na nasze nastroje. W 2024 roku nasze nastroje były wyraźnie lepsze, zarówno te dotyczące bieżącej sytuacji, jak i przyszłości. Co ciekawe, od momentu wyborów parlamentarnych poprawiły się wskaźniki bieżącej oceny sytuacji. Mniej optymistycznie z kolei patrzymy w przyszłość niż za poprzedniego rządu.

Więcej komentarzy ekonomicznych w serwisie społecznościowym X, na profilu naszego eksperta Mariusza Zielonki, https://x.com/MariuszZielon11

Konfederacja Lewiatan

Idź do oryginalnego materiału