Sylwester Cacek, Sfinks: jesteśmy bardzo zadowoleni z danych sprzedażowych i rozwoju sieci lokali

4 godzin temu

Sieci zarządzane przez Grupę Sfinks Polska osiągnęły w I półroczu 2024 r. 99,5 mln zł przychodów ze sprzedaży gastronomicznej (bez sieci Piwiarnia), co oznacza ich wzrost o 10,8% r/r. Pierwsze sześć miesięcy 2024 r. to kolejny okres zwiększania rentowności sprzedaży w Grupie Sfinks i przekształceń restauracji własnych na franczyzę.

W efekcie skonsolidowany zysk operacyjny na koniec czerwca br. wyniósł 4,37 mln zł wobec 3,35 mln zł rok wcześniej. Wskaźnik EBITDA ukształtował się w grupie na poziomie 9,83 mln zł na koniec pierwszego półrocza 2024 r. wobec 8,99 mln zł rok wcześniej.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z danych sprzedażowych – łączne przychody restauracji franczyzowych i własnych pod naszymi markami wzrosły o blisko 11%, do czego znacząco przyczyniły się nowo otwarte lokale. Równolegle wyniki operacyjne grupy, jak wynik na sprzedaży brutto oraz EBIT, pokazują kontynuację pozytywnych trendów związanych z efektywnością naszego biznesu. Dla przykładu wskaźnik rentowności brutto na sprzedaży poprawił się do 30,6% w I półroczu 2024 r., czyli 3,4 p.p. rok do roku –mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

Restauracje Sphinx motorem napędowym

Największy udział w przychodach Sfinksa ma sieć SPHINX. W I półroczu wypracowała ona 97% sprzedaży gastronomicznej i powiększyła się o trzy nowe restauracje: w Toruniu, Gliwach oraz Rzeszowie. Zgodnie ze strategią Sfinks przekształca własne restauracje na lokale prowadzone przez franczyzobiorców. Na koniec I półrocza 2024 udział franczyzy w grupie wynosił już 84,6% w porównaniu z 71% na koniec analogicznego okresu w 2023 r. Ten proces ma wpływ m.in. na poziom skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, do których Sfinks przestaje wliczać obroty przekształcanych restauracji, a jedynie opłatę franczyzową. To właśnie dlatego w I półroczu br. przychody skonsolidowane Sfinks Polska wyniosły 41,11 mln zł, podczas gdy rok wcześniej grupa notowała 50,32 mln zł. Jednocześnie wynik netto grupy za I półrocze 2024 r. wyniósł -0,61 mln zł wobec 0,31 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Co ważne, mimo znaczącego zmniejszenia przychodów skonsolidowanych, grupa utrzymuje na zbliżonym lub wyższym poziomie pozycje rachunku wyników związane z rentownością sprzedaży. Zysk na sprzedaży brutto grupy za pierwsze sześć miesięcy 2024 wyniósł 12,60 mln zł wobec 13,69 mln zł w I półroczu 2023, a zysk operacyjny wyniósł 4,37 mln zł na koniec czerwca br. oraz 3,35 mln zł rok wcześniej. Podobne tendencje wykazują wyniki po oczyszczeniu ich z wpływu MSSF 16.

I półrocze 2024 r. to także kolejny okres realizowania układu, zawartego z wierzycielami przez Sfinksa w ramach naprawy sytuacji po pandemii i w dwóch okresach lockdown dla gastronomii. Do końca ubiegłego roku Sfinks spłacił 13,7 mln zł zobowiązań. Płatności na ten cel dokonane od stycznia do końca czerwca 2024 r. zaś sięgnęły 5,6 mln zł. Sfinks wszystkie te płatności realizuje z pieniędzy wypracowanych z podstawowej działalności, wpływów z przekształceń restauracji na franczyzowe i przysługujących jej należności.

– Wzrost efektywności biznesu, dalsze przekształcenia na franczyzę oraz sprawne zarządzanie siecią są dla nas nie tylko celem samym w sobie, ale narzędziem do realizacji celu strategicznego, jakim jest poprawa kapitałów własnych oraz w dalszej perspektywie wypracowanie zysku, którym będziemy mogli się podzielić z akcjonariuszami. W ramach tego zadania do końca 2024 roku zamierzamy spłacić zobowiązania układowe wobec wszystkich wierzycieli poza bankiem. Spłata zobowiązań wobec BOŚ jest zaś rozłożona do sierpnia 2028 r. Jednocześnie dalej pracujemy nad przychodową stroną naszego biznesu – wyjaśnia prezes Sfinksa.

Sfinks stale powiesza swoje portfolio lokali gastronomicznych

Już po zakończeniu I półrocza sieć restauracji Sfinksa powiększyła się o nową restaurację SPHINX w Poznaniu oraz dwa nowe lokale The Burgers – w podpoznańskich Komornikach i w Gorzowie Wielopolskim. Jesienią mają rozpocząć działalność nowe restauracje SPHINX w parkach handlowych w Opolu oraz miejscowości Łubna niedaleko stolicy. Do otwarcia przygotowywany jest także nowy SPHINX w Jarocinie. Sfinks działa także w ramach rozwoju zagranicznego. W sierpniu br. zawarł umowę masterfranczyzy, zgodnie z którą restauracje SPHINX mają powstać m.in. w Egipcie. Umowa obowiązuje 10 lat i jest dwuetapowa. W pierwszej kolejności egipski partner Sfinksa ma otworzyć własne lokale marki SPHINX, a w drugim etapie przewidziano możliwość udzielenia subfranczyzy podmiotom trzecim.

W raporcie okresowym Sfinks Polska ujmuje także dane skorygowane o wpływ MSSF 16. W tym ujęciu skonsolidowane przychody ze sprzedaży za I półrocze 2024 r. wyniosły 45,68 mln zł (52,65 mln zł w I półroczu 2023), skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży wyniósł 11,89 mln zł (11,91 mln zł w I półroczu 2023), zysk operacyjny uplasował się na poziomie 0,7 mln zł (0,05 mln zł w I półroczu 2023), wynik netto osiągnął wartość -2,31 mln zł (-1,9 mln zł w I półroczu 2023), zaś wskaźnik rentowności brutto na sprzedaży 26% (wobec 22,6% w I półroczu 2023).

Przychody gastronomiczne to przychody wszystkich lokali działających pod markami należącymi do Grupy Sfinks Polska, z wyłączeniem sieci Piwiarnia.

Grupa Sfinks Polska zarządza 107 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski, w tym siecią 71 restauracji SPHINX (segment casual dining), siecią 30 pubów Piwiarnia (segment gastro pubów), oraz 1 restaurację Chłopskie Jadło (segment casual dining), 1 Lepione&Pieczone oraz 4 lokalami The Burgers. Spółka prowadzi też sprzedaż w dostawie w oparciu o marki dostępne w dowozie m.in. SPHINX, The Burgers, Och! PITA, Yolo Chicken czy Da Mamma. Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji,

Idź do oryginalnego materiału