Szczecin: Multimodalny węzeł przeładunkowy za 35 mln zł – umowa na budowę podpisana

2 dni temu

Na Ostrowie Grabowskim powstanie nowoczesny multimodalny węzeł przeładunkowy, który usprawni transport kontenerów między statkami a pociągami. Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości blisko 19 mln zł. Plac przeładunkowy o długości niemal 400 m zwiększy potencjał logistyczny szczecińskiego portu.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSIŚ) podpisał pod koniec marca umowę z firmą Usługi Transportowo-Budowlane Bernard Baranowski na budowę multimodalnego węzła przeładunkowego. Inwestycja powstanie przy istniejącym układzie torowym na zapleczu nabrzeży Fińskiego i Norweskiego, które są wykorzystywane do obsługi kontenerów. Projekt obejmuje zabudowę istniejącego toru bocznicowego oraz budowę placu przeładunkowego o długości 396 m i szerokości użytkowej 27 m.

Nie tylko nowy plac przeładunkowy

W ramach projektu powstanie również kompletna infrastruktura towarzysząca – sieć kanalizacji deszczowej z ciągiem odwodnienia liniowego, zbiornik retencyjny oraz system podczyszczania. Teren zostanie oświetlony, ogrodzony i objęty monitoringiem. Nowy węzeł kolejowy powinien być gotowy najpóźniej do końca listopada 2026 r.

Wzrost znaczenia transportu kontenerowego

Szczecińska inwestycja wpisuje się w strategię rozwoju portu, który w wyniku modernizacji infrastruktury – w tym poszerzeniu i pogłębieniu Kanału Dębickiego do 12,5 m – może już obsługiwać większe kontenerowce. Efekty tych działań są widoczne w statystykach: mimo ogólnego spadku przeładunków w portach Szczecin i Świnoujście w 2024 r. (32,3 mln ton, czyli o 8,5% mniej niż w 2023 r.), transport kontenerowy wzrósł o 11,3%, osiągając poziom 75 292 TEU (ang. Twenty-Foot Equivalent Unit, jednostka miary pojemności, jest równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp — przyp. red.).

Perspektywy rozwoju kolei w obsłudze portów

Budowa multimodalnego węzła kolejowego to kolejny etap umacniania usprawniania operacji portowych. W dalszej perspektywie znaczenie transportu intermodalnego jeszcze wzrośnie – strategiczną inwestycją dla ZMPSiŚ i polskiej gospodarki jest planowany na 2029 r. terminal kontenerowy w Świnoujściu (port zewnętrzny), który ma docelowo przyjmować 2 mln TEU.

Autor: Damian Malesza
Fot. ZMPSIŚ

Sprawdź również:

Kolejowa luka w łańcuchach dostaw – nowy raport wskazuje, jak przywrócić ładunki na tory
Porty Szczecin i Świnoujście stawiają na przyszłość – najważniejsze wydarzenia minionego roku
Idź do oryginalnego materiału