Podróżni korzystający ze stacji Szczecinek mogą spodziewać się znacznej poprawy komfortu i bezpieczeństwa. Podpisano umowę z wykonawcą na modernizację peronu nr 1, co stanowi już drugą inwestycję realizowaną w mieście w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Pierwszym zrealizowanym projektem był nowy przystanek Szczecinek Bugno.
Po zakończeniu prac, mieszkańcy i pasażerowie będą mogli wygodniej wsiadać i wysiadać z pociągów kursujących w kierunku Szczecina, Piły, Białogardu, Słupska i Chojnic. Prace obejmują podniesienie wysokości peronu, co ułatwi dostęp do składów, zastosowanie antypoślizgowej nawierzchni ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób z niepełnosprawnością wzroku, a także montaż nowych wiat, ławek i energooszczędnego oświetlenia LED. Na peronie znajdą się również tablice informacyjne, gabloty z rozkładami jazdy, wyświetlacze oraz system nagłośnienia. Z myślą o osobach o ograniczonej mobilności powstanie winda, która ułatwi przemieszczanie się między poziomami stacji.
W ramach umowy podstawowej z firmą RAJBUD Sp. z o.o. przewidziano modernizację peronu nr 1. Prace będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”, a ich zakończenie planowane jest na IV kwartał 2025 roku. Dodatkowo w postępowaniu przetargowym zawarto tzw. prawa opcji – w przypadku ich uruchomienia modernizacją zostaną objęte także perony nr 2 i 3, a na stacji pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej. Całkowity koszt robót podstawowych wyniesie niespełna 7,5 mln zł netto (ponad 9,2 mln zł brutto). Gdyby zrealizowano pełny zakres wraz z opcją, wartość inwestycji wzrosłaby do prawie 19 mln zł netto (ponad 23,2 mln zł brutto).
Modernizacja peronów na stacji Szczecinek, podobnie jak budowa nowego przystanku Szczecinek Bugno, znacząco poprawią jakość podróży koleją. Te inwestycje przynoszą realne korzyści dla mieszkańców, zapewniając lepszy i wygodniejszy dostęp do kolei – powiedział Jacek Krzemiński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie.
Warto przypomnieć, iż w 2016 roku przeprowadzono remont przejścia pod torami, zamontowano windy na peronach nr 2 i 3 oraz platformę przyschodową na peron nr 1. Koszt tych prac wyniósł ok. 2,6 mln zł.
Program przystankowy w regionie
Zarówno modernizacja stacji Szczecinek, jak i budowa przystanku Szczecinek Bugno (uruchomionego 9 czerwca 2023 roku na linii nr 404 Szczecinek – Kołobrzeg, koszt ok. 2,7 mln zł) wpisują się w założenia „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu i wspieranie polskiej gospodarki.
W skali kraju program obejmuje 214 przystanków, na które przeznaczono ponad 1 mld zł. Dodatkowo zaplanowano realizację ponad 100 parkingów w pobliżu przystanków, na co zabezpieczono 88 mln zł.
W województwie zachodniopomorskim inwestycje przystankowe obejmują 11 lokalizacji: Koszalin Politechnika, Koszalin Wschodni, Kołobrzeg Ogrody, Kołobrzeg Radzikowo, Świdwin Zamek, Szczecinek Bugno, Recz Pomorski, Łubowo, Złocieniec, Radziszewo oraz Szczecinek.
Fot. PKP PLK
Zobacz również: