Polskie Linie Kolejowe chcą przywrócić do eksploatacji linię kolejową nr 115 łączącą Tarnów ze Szczucinem. Zgodnie z deklaracjami spółki postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i realizację prac zostanie ogłoszone w przyszłym roku. Według szacunków nakłady finansowe sięgną 500 mln zł, a pasażerowie skorzystają z odnowionej trasy w 2029 r. – po niemal trzech dekadach przerwy.
O planach reaktywacji tzw. Szczucinki poinformował wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz przedstawiciele PLK. Kontrakt z wybranym wykonawcą ma zostać podpisany w styczniu 2027 r., co pozwoli zakończyć przedsięwzięcie do końca dekady.
Roboty budowlane będą prowadzone etapami. Na odcinku Tarnów – Żabno, którego koszt rewitalizacji oszacowano na 200-250 mln zł, przewidziano przebudowę torowiska, peronów, dojść, obiektów inżynieryjnych oraz systemów sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz zasilania. Fragment prowadzący do Szczucina wymaga kompleksowej odbudowy infrastruktury.
Ponad 100 lat tradycji
Linia kolejowa nr 115 została uruchomiona w 1906 r. i przez dekady cieszyła się dużą popularnością – dowoziła m.in. pracowników do okolicznych fabryk. Rozważano choćby jej elektryfikację oraz przedłużenie ze Szczucina do Buska-Zdroju w woj. świętokrzyskim. Po transformacji ustrojowej trasa straciła na znaczeniu. Ostatni pociąg pasażerski przejechał nią w 2000 r., a przewozy towarowe wstrzymano w 2006 r. Dziś składy towarowe kursują sporadycznie jedynie na odcinku Tarnów – Żabno.
Fot. Kacper Szymański
Zobacz również:

11 godzin temu








