Szerszy tunel na trasie Wrocław – Jelenia Góra

4 miesięcy temu

W czerwcu czekają nas sprawniejsze podróże w Karkonosze. poszerzony został tunel na trasie Wrocław – Jelenia Góra, po której dziennie kursuje ponad 30 pociągów. Zastosowana technologia prac tunel w tunelu do minimum ograniczyła zmiany w komunikacji. Inwestycja prowadzona w masywie Góry Tunelowej kosztowała ok. 130 mln zł.

Mieszkańcy miejscowości wzdłuż linii kolejowej z Wrocławia przez Wałbrzych do Jeleniej Góry oraz turyści, coraz częściej korzystają z kolei w codziennych i okazjonalnych podróżach. Przebudowany na tej trasie tunel między Janowicami Wielkimi i Wojanowem zapewni korzystniejsze przygotowanie rozkładu jazdy. Czas podróży skróci się o ok. 4 minuty już od czerwcowej korekty rozkładu jazdy. Przez 300-metrowy tunel równocześnie będą mogły przejechać pociągi w dwóch kierunkach. Większa przepustowość trasy pozwoli przewoźnikom zwiększyć liczbę kursów do stolicy Dolnego Śląska i w Karkonosze.

Wykonanie prac w tunelu i utrzymanie ruchu pociągów było znaczącym wyzwaniem. Po raz pierwszy w Polsce została wykorzystana technologia prac tunel w tunelu. Obudowa maszyny drążącej tunel tworzyła wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru. Prace w obiekcie zostały wykonane w 15 miesięcy. Zmiany w komunikacji ograniczono łącznie do 12 tygodni.

Prace objęły poszerzenie i odnowienie wnętrza tunelu. Wykonawca przeprowadził odcinkową rozbiórkę kamiennej obudowy dzięki maszyny TEM (Tunnel Enlargement Machine) „Katarzyny” i zbudował nową żelbetową konstrukcję. W uzgodnieniu z konserwatorem zabytków wykonawca odnowił portale tunelu. Front od strony Wojanowa ma dodatkowe zabezpieczenia. Wykonano prace związane z odwodnieniem. W XIX-wiecznym obiekcie są nowe tory i sieć trakcyjna.

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zadanie o wartości ok. 130 mln zł: „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” wykonała firma PORR.

Z tym samym wykonawcą 27.05.2024 r. została podpisana umowa z KPO na kolejne zadanie na linii kolejowej Wrocław – Jelenia Góra za 125 mln zł. Będą odnowione 2 mosty i 4 wiadukty, a także 8 przejazdów kolejowo-drogowych.

Źródło: PKP PLK

Idź do oryginalnego materiału