Na sieci kolejowej oprócz prac inwestycyjnych, prowadzone są również prace utrzymaniowe, które zapewniają dobre parametry podróży. Jedne z takich robót realizowane są na ważnej trasie łączącej Warszawę z Trójmiastem. Specjalna maszyna Speno szlifuje szyny, aby zapewnić wysoki komfort przejazdu pociągami z prędkością do 200 km/h. Wartość robót to prawie 16 mln zł, ze środków własnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na trasie Warszawa – Trójmiasto iskrzy. Specjalny pociąg Speno szlifuje szyny tej linii na obszarze trzech województw. Maszyna waży 270 ton i jest długa na ok. 80 m. Urządzenia pomiarowe, zamontowane w tym specjalistycznym pociągu, najpierw badają powierzchnię szyn. Kolejno do działania przystępują specjalne kamienie ścierne, które wykonują szlifowanie, by przywrócić szynie kształt i usunąć ewentualne wady spowodowane ich intensywną eksploatacją. To najbardziej widowiskowa część pracy maszyny, gdyż widoczne są wtedy całe kaskady iskier. Nacisk i kąt pracy urządzeń określany jest z bardzo dużą dokładnością. Maszyna Speno może działać bez istotnego ograniczania ruchu pociągów, gdyż prace wykonywane są w nocy, gdy jest mniejsza liczba kursujących pociągów.
Szlifowanie szyn na linii kolejowej łączącej Warszawę z Trójmiastem to jedno z działań prowadzonych w całym kraju w ramach prac utrzymaniowych, które mają zagwarantować dobre parametry infrastruktury na kolejne lata. Roboty rozpoczęto w maju. Maszyna wystartowała ze stacji Tczew i prowadziła szlifowanie szyn i rozjazdów do stacji Prabuty w województwie pomorskim. w tej chwili roboty toczą się w województwie mazowieckim. Pociąg Speno rozpoczął szlifowanie szyn od przystanku Świercze w kierunku Mławy i już kieruje się do stacji Działdowo. Wykona prace na całym odcinku linii w województwie warmińsko-mazurskim – przez Działdowo i Iławę za stację Susz.
Linia prowadząca z Warszawy Wschodniej do Gdańska Głównego ma ok. 320 km i składa się z dwóch torów. Łącznie do połowy grudnia wyszlifowanych zostanie 450 km pojedynczego toru oraz 136 rozjazdów. Dzięki pracom zapewniony zostanie płynny przejazd pociągiem z prędkością choćby do 200 km/h, co przełoży się na większy komfort podróży. Szlifowanie szyn pozwala również ograniczyć oddziaływanie kolei na otoczenie, gdyż składy przejeżdżają po wyszlifowanych szynach dużo ciszej.
Źródło: PKP PLK