Sztuczna inteligencja poprawi efektywność energetyczną w centrach handlowych NEPI Rockcastle

4 miesięcy temu

NEPI Rockcastle podpisała umowę o współpracy z estońską firmą R8 na wdrożenie rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji (AI) w centrach handlowych należących do NEPI w Polsce. W sumie do końca roku nowe rozwiązania będą dostępne w 10 galeriach. Innowacyjna technologia zapewni wysoce zoptymalizowany proces zarządzania systemami wentylacyjno-klimatyzacyjnymi i grzewczymi, co przełoży się na ich maksymalną wydajność i znaczące oszczędności w zużyciu energii. Decyzję poprzedziły, prowadzone przez cały 2023 rok, implementacje pilotażowe.

NEPI Rockcastle rozpoczęła szeroko zakrojoną współpracę z firmą R8 specjalizującą się w wykorzystywaniu innowacyjnej technologii opartej na sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence). R8 dostarcza specjalnie dostosowane kody AI pozwalające na zarządzanie systemami wentylacyjno-klimatyzacyjnymi i grzewczymi w celu optymalizacji wydajności układów HVAC (ang. Heating, Ventilation, Air Conditioning) budynków. Wszystko to przy zachowaniu zgodnych z wymogami warunków wewnątrz centrów handlowych i zachowaniem komfortu odwiedzających centra klientów. Dzięki podłączeniu do BMS (ang. Building Management System), automatycznego sterowania funkcjami technicznymi budynku, możliwe jest monitorowanie czujników temperatur zewnętrznych w czasie rzeczywistym, z uwzględnieniem ilości osób przebywających w danym momencie w centrum handlowym. Bieżąca kontrola pracy urządzeń zapewnia ich maksymalną wydajność i oszczędności w zużyciu energii. Rozwiązanie znacząco zwiększa efektywność energetyczną w zarządzaniu obiektami.

14 centrów handlowych z innowacyjna technologią

W ramach umowy zadecydowano o wdrożeniu rozwiązania we wszystkich 14 centrach handlowych należących do NEPI Rockcastle w Polsce, z czego oprócz wcześniejszego wdrożenia w CH Karolinka w Opolu, w dziewięciu galeriach do końca 2024 roku, w tym: Galeria Warmińska w Olsztynie, Focus Mall Piotrków Trybunalski, Focus Mall Zielona Góra, Galeria Wołomin, Galeria Tomaszów, Forum Gdańsk, Bonarka w Krakowie, CH Platan w Zabrzu oraz Solaris w Opolu. Jest to pierwsza tego rodzaju inwestycja w branży.

– Wykorzystanie kodów sztucznej inteligencji w centrach handlowych na dużą skalę to zupełna nowość w naszej branży. Po dokładnej analizie możliwości, na bazie opracowanych raportów Building Performance Analysis zdecydowaliśmy się na szerokie wdrożenie rozwiązania, ponieważ gwarantuje ono zupełnie nowy poziom zarządzania centrami w czasie rzeczywistym. Dzięki analizie danych behawioralnych i odpowiednim dostosowywaniu pracy urządzeń do aktualnych wymagań i potrzeb, jesteśmy w stanie zapewnić optymalny komfort temperaturowy wszystkim osobom przebywającym na terenie centrów. Oznacza to także redukcję kosztów energii a co za tym idzie emisji CO2 – mówi Przemysław Wasiluk, Regional Property Manager w NEPI Rockcastle.

W 2022 roku podjęto wstępną współpracę z R8 w celu przeprowadzenia oceny możliwości wykorzystania kodów AI w centrach handlowych. Na początku 2023 roku ruszył pierwszy projekt pilotażowy w CH Karolinka w Opolu. W połowie roku, po wcześniejszej modernizacji systemu BMS, uruchomiono kolejny pilotaż, tym razem 13 układów wentylacyjno-klimatyzacyjnych w Aupark Zilina na Słowacji. Przeprowadzone testy w CH Karolinka wykazały oszczędności na poziomie 16% energii cieplnej i 71% energii elektrycznej w odniesieniu do roku 2022, przy uwzględnieniu pracy dwóch układów wentylacyjnych.

Inwestycje i optymalizacja działań

– Nasze cele w ramach realizowanej strategii zrównoważonego rozwoju zakładają redukcję emisji zużycia energii elektrycznej jak i emisji CO2, co oznacza zwiększenie efektywności energetycznej naszych obiektów. Do 2030 r. mamy ambicję uniezależnić się energetycznie oraz na własne potrzeby produkować energię pochodzącą z odnawialnych źródeł. Dlatego systematycznie inwestujemy w odnawialne źródła energii oraz szukamy sposobów na optymalizację działania naszych centrów handlowych. Wprowadzenie AI do naszych obiektów to kolejny znaczący krok przybliżający nas do osiągnięcia założonych wyników – mówi Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability w NEPI Rockcastle.

W ramach zaplanowanych działań wdrożeniowych wykorzystujących sztuczną inteligencję, zostaną też włączone i zintegrowane w ramach jednej platformy dane pomiarów powietrza na zewnątrz obiektów. Są one zbierane od 2023 roku we współpracy z organizacją Airly zajmującą się bieżącym opomiarowaniem jakości powietrza. NEPI Rockcastle prowadzi działania wraz z Airly od 2022 roku, badając jakość powietrza w otoczeniu 60 galerii należących do portfolio firmy w 9 krajach.

Idź do oryginalnego materiału