Czy rekordowe wyniki finansowe banków mogą być jeszcze lepsze? Według badania IBM ma w tym pomóc sztuczna inteligencja.

Prognozy IBM Institute for Business Value
IBM Institute for Business Value opublikował prognozy związane z technologiami w globalnym sektorze usług finansowych. Zawarto je w raporcie „2025 Outlook for Banking and Financial Markets”. Wynika z niego, iż w przypadku coraz większej ilości banków w strategiach rozwoju kluczowym elementem staje się sztuczna inteligencja.
„Obserwujemy istotną zmianę w podejściu do wdrażania generatywnej sztucznej inteligencji w sektorze bankowym. Instytucje finansowe odchodzą od szeroko zakrojonych eksperymentów na rzecz strategicznych inicjatyw na poziomie całego przedsiębiorstwa,. Koncentrują się na precyzyjnych i ukierunkowanych zastosowaniach tej przełomowej technologii” – podkreśla Shanker Ramamurthy, Global Managing Director Banking & Financial Markets w IBM Consulting.
Sztuczna inteligencja oczekiwana przez banki i klientów
Zdaniem analityków IBM o sukcesie poszczególnych banków zadecyduje skuteczność wdrożenia nowych modeli biznesowych i procesów operacyjnych. Zarządzający bankami zdają się mieć tego świadomość. 60% prezesów banków uczestniczących w badaniu IBM IBV przyznaje, iż akceptacja określonego poziomu ryzyka jest konieczna, aby w pełni wykorzystać potencjał automatyzacji i zwiększyć przewagę rynkową.
Także klienci zdają się być w coraz większym stopniu gotowi na sztuczną inteligencję w bankowości. Ponad 16% z nich zadeklarowało, iż jest gotowa do korzystania z w pełni cyfrowego, bezoddziałowego banku. To skłania banki do opracowywania coraz bardziej zaawansowanych funkcji AI w sektorze finansowym.
„W miarę jak banki i inne instytucje finansowe na całym świecie wkraczają w najważniejszy okres inwestycji w transformację, nowoczesne technologie oraz rozwój talentów, spodziewamy się, iż ich wysiłki będą skupiać się na inicjatywach wykorzystujących generatywną AI do poprawy jakości obsługi klienta, zwiększania efektywności operacyjnej, ograniczania ryzyka oraz modernizacji infrastruktury IT” – podsumowuje Shanker Ramamurthy.
Raport IBM IBV „2025 Outlook for Banking and Financial Markets” został przygotowany na podstawie analiz opinii przedstawicieli kadry zarządzającej sektora finansowego, zachowań klientów banków oraz danych ekonomicznych z ośmiu kluczowych rynków. Chodzi o rynki Stanów Zjednoczonych, Kanady, Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Japonii, Chin, Indii i Japonii. Badanie opisuje również, jakie wnioski mogą wyciągnąć instytucje finansowe i ich partnerzy z obserwowanych trendów.

Program Banku BNP Paribas zmienia formułę. „Klasa” stawia na kompetencje przyszłości

Sztuczna inteligencja wpłynie pozytywnie na wyniki finansowe banków. Badanie IBM
Czytaj więcej

Dodatkowe konto w banku – czy można i czy warto?

Darmowe Konto osobiste w banku – jak mądrze wybrać?

Przenoszenie konta osobistego przy zmianie banku – jak to zrobić?
