Modernizacja odcinka kolejowego Kraków Główny – Tunel wchodzi w decydującą fazę. Polskie Linie Kolejowe podpisały kontrakt wart ponad 105 mln zł netto na kompleksowe prace, dzięki którym pociągi z Krakowa przyspieszą do 120 km/h i skróci się czas podróży w kierunku Kielc, Łodzi i Warszawy. Nowa infrastruktura zapewni większy komfort pasażerom, a także podniesie bezpieczeństwo na torach.
Pociągi z Krakowa przyspieszą
Prace obejmą jeden z kluczowych fragmentów linii kolejowej nr 8, która codziennie obsługuje tysiące pasażerów. Modernizacja torów, wymiana rozjazdów, odnowienie sieci trakcyjnej oraz unowocześnienie urządzeń sterowania ruchem mają pozwolić na wyeliminowanie dotychczasowych ograniczeń prędkości. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą na wybranych odcinkach z prędkością do 120 km/h, co przełoży się na skrócenie czasu przejazdu z Krakowa w stronę Tunelu o około 3 minuty. Choć może wydawać się to niewielką różnicą, w skali całej trasy i liczby kursów oznacza to znaczną poprawę przepustowości i płynności ruchu.
W ramach projektu wykonawca, firma PORR, w ciągu 12 miesięcy zrealizuje m.in. wymianę fragmentów torów i rozjazdów, modernizację sześciu przejazdów kolejowo-drogowych, przebudowę elementów sieci trakcyjnej oraz wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Efektem będzie nie tylko zwiększenie prędkości, ale też poprawa bezpieczeństwa i usprawnienie zarządzania ruchem.
Modernizacja obejmie także infrastrukturę pasażerską. Powstanie nowy peron na stacji Miechów, a w Smrokowie i na stacji Kraków Batowice perony zostaną zmodernizowane i podwyższone. Opcjonalnie planowana jest także budowa kolejnego peronu w Zastowie wraz z wydłużeniem kładki nad torami. Każdy peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i wyposażony w wiaty, ławki, energooszczędne oświetlenie oraz tablice informacyjne.
Na trasie Kraków – Tunel będzie szybciej i wygodniej!
Podpisaliśmy umowę na modernizację linii z firmą PORR S.A. Dzięki inwestycji:
Prędkość pociągów wzrośnie do 120 km/h, a przejazd skróci się o 3 minuty.
Stacje i przystanki w Krakowie, Miechowie i Smrokowie będą… pic.twitter.com/XnZeQ84975
— PLK SA (@PKP_PLK_SA) August 12, 2025
Linia kolejowa nr 8 zostanie zmodernizowana
Równolegle prowadzone są prace nad unowocześnieniem systemu sterowania ruchem pociągów na tej samej linii. Montaż nowoczesnych urządzeń oraz wymiana kabli i światłowodów pozwolą na zdalne zarządzanie ruchem z Krakowa Batowic aż do stacji Miechów, Słomniki, Niedźwiedź i Zastów. Dzięki temu poprawi się płynność ruchu oraz odporność sieci na awarie.
Z linii kolejowej nr 8 codziennie korzystają tysiące pasażerów podróżujących pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi. Celem prowadzonych prac jest unowocześnienie oraz dostosowanie tej trasy do rosnącego zapotrzebowania na przewozy – mówi Andrzej Lipski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.
Oba projekty są współfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To część ogólnopolskiej strategii modernizacji kolei, której celem jest zwiększenie prędkości, bezpieczeństwa i niezawodności połączeń na kluczowych trasach zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Zakończenie prac na odcinku Kraków – Tunel oznacza krótszy czas podróży, wygodniejsze i lepiej wyposażone perony, większą liczbę dostępnych połączeń oraz bezpieczniejsze przejazdy przez tory. To także impuls dla lokalnych społeczności i gospodarki regionu, ułatwiający dojazdy do pracy, szkół oraz zwiększający atrakcyjność turystyczną Małopolski.
O włos od tragedii w Krakowie! Dwa pociągi na jednym torze