Szykują się zmiany w kredytach. Chodzi o odstąpienie od umowy. Rząd ma pomysł

5 godzin temu
Nowa ustawa o kredycie konsumenckim ma na celu zwiększenie poziomu ochrony interesów klientów. Projekt reguluje niemalże wszystkie formy finansowania poza kredytami hipotecznymi. Planowana data przyjęcia to II kwartał 2025 roku. Wyjaśniamy, co dokładniej się zmieni.
19 listopada 2023 roku weszła w życie nowa dyrektywa unijna w sprawie kredytów konsumenckich. Nakłada na państwa członkowskie obowiązek przyjęcia oraz publikacji przepisów niezbędnych do jej wykonania do dnia 20 listopada 2025. - Przy okazji prac nad implementacją nowej dyrektywy należy się pochylić nad naprawieniem mankamentów obecnej ustawy - podkreślił w rozmowie z prawo.pl Wojciech Wandzel, lider Praktyki Banking & Finance w KKG Legal.


REKLAMA


Zobacz wideo Napędzamy rynek kredytów mieszkaniowych, ale czy informujemy kredytobiorców co ich czeka za dekadę?


Rezygnacja z kredytu przez internet. Będzie nowa funkcja
7 lipca 2025 roku na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pojawił się projekt ustawy o kredycie konsumenckim oraz o zmianie ustawy o prawach konsumenta. Zmiany wynikają z konieczności uporządkowania, przeredagowania oraz uproszczenia przepisów. Jak można przeczytać na gov.pl, "pełna harmonizacja będzie sprzyjać zapewnieniu wszystkim konsumentom w UE jednakowego, wysokiego poziomu ochrony ich interesów oraz przyczyni się do adekwatnego funkcjonowania rynku wewnętrznego".


Autorem projektu jest UOKiK. Wdraża on w życie dyrektywę w sprawie kredytów konsumenckich 2023/2225 oraz akt unijny dotyczący sprzedaży na odległość. Jedno z głównych założeń jest takie, iż procedura rezygnacji z umowy nie powinna być trudniejsza niż jej zawarcie. Ustawa zakłada stworzenie specjalnej funkcji "Odstąp od umowy tutaj". Pojawi się na stronach internetowych banków oraz pożyczkodawców.


Nowa ustawa o kredycie konsumenckimFot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Wyborcza.pl


Projekt ustawy o kredycie konsumenckim 2025. Czeka nas sporo zmian
Kolejną kwestią jest podzielenie informacji na "warstwy", czyli stworzenie tzw. akordeonu. Chodzi o rozwijalne sekcje z nagłówkami. Najważniejsze informacje (np. nazwy firmy, cech usługi, ceny) będą eksponowane w pierwszej warstwie. Projekt zakłada również, iż "ciężar dowodu spełnienia obowiązków informacyjnych oraz udzielenia wyjaśnień spoczywa na przedsiębiorcy". Klient ma prawo żądać kontaktu z żywym człowiekiem, a nie automatem, czatbotem lub odsyłaniem go do FAQ, czyli najczęściej zadawanych pytań. Rząd chce również skupić się na kwestii niedopuszczalności wprowadzania w błąd klientów. Mowa np. o wyróżnianiu jednej z opcji podczas prezentowania kilku wyborów, co sugeruje, iż powinien ją wybrać. Planowany termin wejścia w życie nowych przepisów to 20 listopada 2026 roku.


Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.


Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału