Dino jest największą, polską siecią supermarketów. Działalność biznesowa spółki opiera się na sklepach o powierzchni około 400 m2. Sklepy tej sieci handlowej znajdują się najczęściej na terenach wiejskich, w miasteczkach czy obrzeżach miast. Jest to więc wypełnienie “białych plam” na handlowej mapie Polski. Dino można nazwać “Wiejską Żabką”. Wynika to z tego, iż Dino wygrywa dzięki swojej skali z wiejskimi, niezrzeszonymi sklepami. W podobny sposób sieć Żabka “pochłania” osiedlowe sklepy w miastach. Dino konsekwentnie podąża na Wschód. W każdym kwartale dodaje sklepy, głównie na terenach Polski Centralnej oraz Wschodniej. Największe zagęszczenie sklepów spółki jest w Wielkopolsce oraz Lubuskim. W obu przypadkach jest to ponad 14 sklepów na 100 000 mieszkańców. Dla porównania na Lubelszczyźnie zagęszczenie sklepów wynosi około 1,7 na 100 000 mieszkańców.
Dino dzięki szybkiemu wzrostowi liczby sklepów znacznie zwiększyła przychody i zyski. Skala wzrostu jest naprawdę duża. Między 2012 a 2022 rokiem liczba sklepów wzrosła o ponad 820%. Spółka jest jednym z ulubieńców na warszawskiej giełdzie. Od debiutu rynkowego akcje spółki wzrosły o ponad 1000%. Wczoraj spółka opublikowała wyniki. Jak wyglądały na tle rynkowych oczekiwań?
Czy wyniki Dino były lepsze od oczekiwań analityków?
Po czwartkowej sesji Dino podało wyniki za I Q 2023 roku. Przychody sieci supermarketów wyniosły 5,544 mld zł. Oznacza to wzrost o 1,690 mld zł r/r (tj. +43,8% r/r). Analitycy spodziewali się sprzedaży na poziomie 5,432 mld zł. Dino zatem pobiło oczekiwania rynku. Warty odnotowania jest wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL). W I Q 2023 roku LfL wzrósł o 27,2% r/r. Warto wspomnieć, iż sieć Biedronka (należąca do notowanej na portugalskiej giełdzie Jeronimo Martins) zanotowała w I Q 2023 wzrost LfL o 24,5% r/r.
Koszt własny sprzedaży rósł szybciej niż sprzedaż. Ta grupa kosztów wzrosła r/r o 46,3%. Nie dziwi więc, iż marża EBITDA był mniejsza niż w analogicznym kwartale 2022 roku (8,3% s 8,6%). jeżeli spojrzymy na zysk operacyjny, to wzrósł on w ciągu roku o 42,9% (a więc wolniej niż przychody). Wynik operacyjny w I Q 2023 wyniósł 375,7 mln zł i był o około 7% wyższy od konsensusu analityków. Wynik netto wyniósł 270,7 mln z,ł co było wynikiem lepszym od oczekiwań rynku. Analitycy szacowali zysk netto na 256,3 mln zł.
Dino podało bardzo dobre wyniki za I Q 2023 roku. Były one lepszy od oczekiwań analityków. Warto jednak pamiętać, iż wycena spółki w sporej mierze dyskontuje dalszy sukces spółki. Obecny wskaźnik C/Z (Cena do Zysku) przekracza poziom 35.