Amazon od swojego debiutu na rynku 25 lat temu dał zarobić 160 tysięcy procent. Spóźniłeś się na te zyski? Nic straconego! W tym materiale opowiem Ci o spółce, która spokojnie może zostać drugim Amazonem. Jednocześnie jest na tyle duża, iż udowodniła już jakość swojego pomysłu, ale na tyle mała, iż stopa zwrotu rzędu tysięcy procent jest jak najbardziej realna! Co to za spółka i dlaczego mam o niej takie dobre zdanie? Dziś przyglądam się Mercadolibre. Spółce, o której w Polsce wielu jeszcze nie słyszało, ale światowi inwestorzy już od pewnego czasu pieją nad nią z zachwytu. Ja zresztą również pieję.
Ta spółka to kolejny Amazon! Nie przegap drugiej szansy.
Amazon skorzystał na cyfryzacji świata zachodniego, ale obecny postęp wymusza również coraz szybszą cyfryzację gospodarek państw wschodzących. W Ameryce Łacińskiej żyje dziś niemal 700 milionów osób, które odpowiadają za produkcję ponad sześciu bilionów dolarów PKB. Gdyby ten obszar stanowił jedno państwo, to jego potencjał ekonomiczny sklasyfikowałby go na trzecim miejscu rankingu największych gospodarek świata.
Liczba użytkowników Mercadolibre
Ten potencjał od strony e-commerce oraz nowoczesnych usług finansowych wykorzystuje właśnie Mercadolibre. Już dziś z oferty spółki korzysta prawie 150 milionów aktywnych użytkowników. To więcej niż cała populacja Meksyku. Dziesiątego najbardziej zaludnionego kraju świata.
Zainwestować w spółkę Mercadolibre możesz za pomocą brokera Freedom24, którego recenzję znajdziesz na naszym portalu. Przez pierwsze 30 dni handlujesz całkowicie bez prowizji, a dodatkowo możesz uzyskać oprocentowanie swoich niezainwestowanych środków do choćby 6.1% w skali roku! Załóż konto we Freedom24 dzięki tego linka do otwarcia konta i wspieraj nasz portal!
Czym jest Mercadolibre?
Jak każdy szanujący się biznes technologiczny powstający przed 2000 rokiem, Mercadolibre również swoje początki miało w garażu. W 1999 roku, trójka studentów chciała odtworzyć sukces eBaya na rynku Ameryki Łacińskiej. Główny założyciel Marcon Galperin przez cały czas pełni funkcję CEO w spółce i posiada osobiście ponad 7.5% wszystkich udziałów.
Czym zajmuje się spółka? Myśleć o Mercadolibre trzeba jak o zintegrowanym zestawie usług, produktów i platform, które współdziałają razem ze sobą. Na grafice poniżej dobrze widać mnogość segmentów biznesów internetowych, w jakich działa spółka. MercadoLibre przypominające Allegro, przez MercadoPago działające jak PayPal, czy MercadoEnvios, które funkcjonuje jak DHL, aż po biznes kredytowy, czy reklamowy. Główne segmenty warto jednak rozdzielić po prostu na ecommerce oraz fintech.
Różne segmenty biznesowe Mercadolibre
Platforma e-commerce to od strony koncepcyjnej bardzo mocno „takie nasze Allegro”. Notuje jednak o wiele bardziej dynamiczne wzrosty. W drugim kwartale 2023 roku, wskaźnik GMV (Gross Merchandise Value – wartość sprzedanych towarów brutto) urósł dla całego biznesu o 47%. Spółka nie dość, iż rośnie nominalnie, to jeszcze zwiększa procentowe tempo wzrostu od już i tak sporej skali.
Segment fintech to z kolei od strony koncepcyjnej coś „jak PayPal”. MercadoPago pozwala na płatności elektroniczne i jest jednym z głównych elementów ekosystemu Meli. Podobnie jak PayPal umożliwia również użytkownikowi inwestowanie w instrumenty finansowe. Głównie system wykorzystywany jest jednak po prostu do płatności za zakupy, czy do przelewów. Spółka zarabia tutaj na opłatach transakcyjnych, czy udzielaniu kredytów.
Kluczowym elementem sukcesu jest umiejętna integracja różnych elementów w biznesie. Większość transakcji dokonywanych na platformie e-commerce odbywa się dzięki MercadoPago. Do tego to MercadoEnvios odpowiada za logistykę, a MercadoAds generuje kolejną gotówkę za lepsze pozycjonowanie produktów na platformie. Dlaczego jednak to wszystko miałoby powtórzyć sukces Amazona? Przecież takich spółek jest od groma.
Mercadolibre działa na najszybszym rynku ecommerce
Faktycznie takich spółek jest od groma. Są jednak tylko dwie, które są liderami w najbardziej dynamicznie rozwijających się rynkach świata. Sea Limited, które powiela biznes Amazona w Azji Południowo-Wschodniej oraz Mercadolibre, które powiela go w Ameryce Łacińskiej.
Tymczasem wzrost rynku e-commerce oraz reklamy internetowej w regionie Ameryki Łacińskiej jest naprawdę imponujący. Napędzany przez rosnący dostęp do Internetu czy telefonów sprawia, iż rozwój postępuje znacznie szybciej niż średnia światowa. Wzrost sprzedaży e-commerce dla regionu to 15.4% w 2023 roku, a dla największego rynku Brazylii choćby 17%!
Dynamika rozwoju rynku e-commerce
Brazylia pozostaje również najważniejszym rynkiem dla Mercadolibre. Jeszcze do niedawna luka pomiędzy udziałem sprzedaży e-commerce w ogólnej sprzedaży pomiędzy USA a Brazylią wynosiła 57%. Dziś to „tylko” 32%. Rynek w Brazylii wykazuje szczególnie imponujące wskaźniki wzrostu.
Rynek e-commerce w Brazylii rozwija się niezwykle dynamicznie
Trzy główne rynki MercadoLibre znajdują się w ścisłej czołówce państw o przewidywanym najszybszym tempie wzrostu branży e-commerce na przestrzeni lat 2023-2027. Zarówno Brazylia, jak i Argentyna oraz Meksyk to odpowiednio pierwsze, drugie i piąte miejsce, jeżeli chodzi o estymowane tempo rozwoju segmentu e-commerce na świecie.
Trzy główne rynki MercadoLibre znajdują się w ścisłej czołówce państw o przewidywanym najszybszym tempie wzrostu branży e-commerce na przestrzeni lat 2023-2027.
Znajdziesz tam więcej wartościowych treści o inwestowani, giełdzie i rynkach.
DNA Rynków – merytorycznie o giełdach i gospodarkach
Postępujące ubankowienie Ameryki Łacińskiej
Jakby tego było mało, to odnoga fintech również mocno rośnie w siłę. MercadoLibre już gruntowało już swoją pozycję lidera na rynku usług finansowych. Dziś jest to preferowana metoda płatności dla wielu transakcji online w Ameryce Łacińskiej, a to choćby nie jest kawałeczek możliwego do zgarnięcia rynku.
W zaledwie trzy lata liczba transakcji płatniczych dokonanych dzięki MercadoPago zwiększyła się niemal 7-krotnie do blisko 5 miliardów z 800 milionów. Według Statistica, całkowita wartość transakcji ma wykazywać roczną stopę wzrostu na poziomie 15%, co daje prognozowaną łączną kwotę 371 miliardów dolarów do 2027 roku. W ramach płatności cyfrowych oczekuje się, iż branża płatności mobilnych zarejestruje roczną stopę wzrostu na poziomie 24,5% w latach 2023-2028
Penetracja rynku bankowego w krajach Ameryki Łacińskiej rośnie w bardzo szybkim tempie. Mimo to, w kraju takim jak Meksyk (będący trzecim najważniejszym rynkiem dla MercadoLibre) ponad połowa populacji przez cały czas nie ma dostępu do usług finansowych.
Postępujące ubankowienie Ameryki Łacińskiej to kolejna szansa dla Mercadolibre
Ryzyka inwestycyjne zawsze istnieją
Mówimy więc o spółce, która działa w ekstremalnie dynamicznych branżach na ekstremalnie dynamicznych rynkach. Czy coś może pójść nie tak? Zawsze coś może pójść nie tak. Spółki mogą wykoleić się przez zmianę regulacji, złe zarządzanie gotówką, konkurencję, a czasem po prostu pecha. To, co może budzić obawy w przypadku naszej spółki to na pewno konkurencja, bo tutaj rywalizuje ona na praktycznie każdym polu. Amerykański gigant Amazon nie był jednak w stanie odebrać Mercadolibre palmy pierwszeństwa w regionie.
Mercado ma jednak sporą przewagę w wiedzy regionalnej, czym przebija Amazona, a do tego stoi przed szansą skokowego wzrostu udziałów. Firma Americanas, jeden z największych rywali spółki na brazylijskim rynku e-commerce, złożył w styczniu wniosek o ochronę przed bankructwem w związku z aferą księgową. Americanas tuż przed kryzysem miało 16% udziału w rynku brazylijskiego e-commerce. Przy radykalnie ograniczanych wydatkach marketingowych ze strony Shopee można założyć, iż duża część z 16% rynku trafi w ręce MercadoLibre, Amazona i Magalu. To ogromna szansa zwłaszcza, iż sama spółka jest liderem, posiadając „jedynie” 30% udziału w rynku.
Najwięksi gracze ecommerce w Brazylii. Pierwsze miejsce zajmuje Mercadolibre
Złe kredyty i ryzyko polityczne
W sumie wyszła z tego szansa bardziej niż ryzyko. Ryzyka jednak i tak istnieją. Spółka działa na wybitnie niestabilnych politycznie rynkach. Zmiany rządów i potencjalne protesty mogą mocno zaburzać klimat inwestycyjny i doprowadzić do stagnacji kursu na długo. Do tego dochodzą ewentualne problemu z tzw. „złymi kredytami, które podczas budowania masy krytycznej w segmencie fitnech zaczną pojawiać się coraz częściej. Tylko w 2022 rezerwa na „wątpliwe pożyczki” wzrosła o 147%.
Niemniej jednak Meli to ekstremalnie silny i zdrowy podmiot z marżami przekraczającymi 50%, średniorocznym wzrostem przychodów ponad 30% oraz 5-letnią średnią wzrostu zysku netto na poziomie blisko 100% (średniorocznie!). Do tego jest nisko zadłużona i generując imponujące przepływy pieniężne.
Według mnie dla inwestora, który szuka potencjalnej „rynkowej alfy” oraz ekspozycji na rynki wschodzące bez geopolitycznych ryzyk na linii USA- Chiny, to właśnie Mercadolibre może okazać się niezwykle ciekawym uzupełnieniem dla portfela.
Jak można zainwestować w akcje Mercadolibre?
Sposobów na zainwestowanie w Mercadolibre jest sporo. Możesz to zrobić np. poprzez platformę Freedom24. To międzynarodowy broker, który umożliwia handel ponad milionem instrumentów finansowych na rynkach zagranicznych. Notowany jest na Nasdaq i zapewnia szeroki dostęp do akcji amerykańskich. Nowi klienci przez pierwsze 30 dni są całkowicie zwolnieni z prowizji, a inwestor zyskuje ponadto oprocentowanie swoich niezainwestowanych środków w wysokości choćby 6.1%! jeżeli jeszcze nie masz konta we Freedom, to możesz założyć je dzięki tego linka. Dzięki temu będziesz również wspierał nasz portal!
Daj mi znać co Ty sądzisz o tej spółce! Czy wygląda dla Ciebie na interesującą i zdecydowałbyś się dodać ją do portfela?
Do zarobienia,
Piotr Cymcyk
Zainwestować w spółkę Mercadolibre możesz za pomocą brokera Freedom24, którego recenzję znajdziesz na naszym portalu. Przez pierwsze 30 dni handlujesz całkowicie bez prowizji, a dodatkowo możesz uzyskać oprocentowanie swoich niezainwestowanych środków do choćby 6.1% w skali roku! Załóż konto we Freedom24 dzięki tego linka do otwarcia konta i wspieraj nasz portal!
Pamiętaj, iż przy inwestowaniu twój kapitał zawsze jest zagrożony. Prognozy i wyniki osiągane w przeszłości nie są wiarygodnymi wskaźnikami dla przyszłych wyników. Niezbędne jest przeprowadzenie własnej analizy przed dokonaniem jakiejkolwiek inwestycji. W razie potrzeby możesz zawsze zasięgnąć niezależnej opinii od certyfikowanych specjalistów.