"10 marca wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda spotkał się z prezesem firmy Embraer" - czytamy we wpisie na platformie X, na koncie MON. Spotkanie miało służyć "omówieniu potencjalnych obszarów współpracy". Brazylijska firma jest jednym z największych graczy na światowym rynku lotniczym. Znany z samolotów pasażerskich, wytwarza też samoloty wojskowe i dla biznesu.
Widoczny na zdjęciu Ebmraer KC-390 to jeden z takich wojskowych produktów koncernu. Pierwsze informacje o zamiarze budowy nowego taktycznego samolotu transportowego przez brazylijskiego producenta pojawiły się w listopadzie 2006. 2017 roku producent poinformował o uzyskaniu przez KC-390 wstępnej gotowości operacyjnej. W lipcu 2016 roku Embraer podpisał umowę z Boeingiem (kolejną umowę), a jej przedmiotem była kooperacja obydwu firm przy sprzedaży i obsłudze technicznej KC-390.Reklama
MON rozmawia z Brazylijczykami. Tematem nowe samoloty dla Polski
Inne samoloty wojskowe produkowane przez Embraera to Tucano, Supoer Tucano, AMX czy P-99.
Dodajmy, iż Polska kupuje nowoczesne amerykańskie samoloty F-35 (w latach 2026-30 mają się pojawić dwie eskadry samolotów piątej generacji F-35A). Nowoczesne myśliwce wielozadaniowe F-16 Fighting Falcon zastąpiły starsze modele, takie jak MiG-29 i Su-22. Kupując F-16 (48 zamówionych sztuk) rozpoczęliśmy całkowitą integrację z systemami obrony powietrznej NATO.
Kupujemy także samoloty bojowe produkcji koreańskiej FA-50. FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz wiele podwieszanych elementów uzbrojenia (pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu).
***