Rozwój małopolskiej kolej przyspiesza, stając się istotnym elementem codziennych podróży mieszkańców i turystów. Dzięki miliardowym inwestycjom w nowe linie kolejowe, modernizacji istniejących tras, budowie nowych przystanków i bieżącej konserwacji infrastruktury, kolej w Małopolsce przeżywa dynamiczną metamorfozę. Poprawa komfortu i szybkości podróży przekłada się na rekordową liczbę pasażerów oraz rosnącą popularność pociągów jako środka transportu.
Kolej w Małopolsce nieustannie się rozwija
Skrócenie czasu przejazdu na trasie Kraków – Zakopane to jeden z najbardziej spektakularnych zeszłorocznych sukcesów PKP PLK. Obecnie, dzięki inwestycjom w kolej w Małopolsce, podróż na tej trasie trwa zaledwie 2 godziny i 1 minutę. Skrócenie czasu przejazdu było możliwe dzięki eliminacji ograniczeń prędkości, modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowie dróg zbiorczych.
Nowoczesne perony i całkowita przebudowa stacji Zakopane znacząco zwiększyły komfort podróży, zwłaszcza dla osób o ograniczonej mobilności. W czerwcu do zmodernizowanych trzech peronów dołączył czwarty. Chociaż nie obyło się bez wpadek, jak wtedy, gdy peron w Zakopcu się zapadł, całość i tak robi duże wrażenie. Przewoźnicy mogą teraz swobodnie planować postoje i zatrzymania choćby dłuższych pociągów dalekobieżnych.
Tempa nabiera także budowa nowej linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko”. Po jej ukończeniu, podróż z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza stanie się jeszcze szybsza i wygodniejsza. PKP do końca roku otworzy przetargi na budowę i modernizację kluczowych odcinków, w tym Szczyrzyc – Tymbark oraz Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale. Realizacja tej inwestycji pozwoli na podróże nową trasą już w 2030 roku.
Znaczne korzyści przyniosą także uruchomione w listopadzie prace modernizacyjne na trasie Sucha Beskidzka – Żywiec, będącej częścią linii nr 97 (Skawina – Żywiec). Po zakończeniu prac czas przejazdu skróci się o pół godziny. Najszybszy pociąg relacji Żywiec – Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę choćby w 100 minut. Mieszkańcy powiatów suskiego i żywieckiego zyskają lepsze połączenia z Krakowem i Śląskiem, a ponadto modernizacja zwiększy atrakcyjność turystyczną południowej Małopolski.
Bieżące utrzymanie infrastruktury
Oprócz strategicznych inwestycji, istotną rolę odgrywają prace bieżące. W ubiegłym roku odnowiono m.in. linię Kraków – Oświęcim, poprawiając nawierzchnię torów na odcinku Podbory Skawińskie – Brzeźnica i peronów w Zelczynie i Jaśkowicach, oraz trasę techniczną Kamionka Wielka – Nowy Sącz, na linii Tarnów – Leluchów, gdzie przebudowano 4 km torów i 12 obiektów inżynieryjnych. W ramach prac utrzymaniowych odnowiono także elementy małej obwodnicy towarowej Krakowa. Remont przeszły wiadukty nad ulicami Mogilską, Pilotów i Dekerta, a także most kolejowy nad Wisłą.
Ponadto od grudnia krakowska Nowa Huta wzbogaciła się o trzy nowe przystanki kolejowe: Kraków Piastów, Kraków Kościelniki, oraz Kraków Przylasek. Dzięki realizacji tych inwestycji w ramach programu przystankowego, uruchomiono nowe połączenie aglomeracyjne na trasie Kraków Główny – Podłęże.
Efekt? Tysiące mieszkańców Małopolski korzystają z codziennych dojazdów koleją, a przewoźnicy notują rekordy w liczbie pasażerów. To kolejny krok w kierunku zwiększenia dostępności komunikacyjnej w Krakowie i okolicach.
Inwestycje w kolej w Małopolsce to nie tylko lepsze warunki podróży, ale także wzrost bezpieczeństwa i poprawa dostępności komunikacyjnej regionu. Nowoczesna infrastruktura, krótsze czasy przejazdu i zwiększony komfort sprawiają, iż kolej staje się priorytetowym środkiem transportu dla coraz szerszego grona Polaków.
Będzie nowa linia kolejowa z Krakowa do Myślenic! Część trasy pobiegnie pod ziemią