Podczas kolejowych targów Innotrans w Berlinie PESA i Talgo podpisały w tej sprawie porozumienie, którego celem jest przygotowanie umowy zakładającej połączenie rozwiązań technologicznych i doświadczonych zespołów obu firm, aby razem oferować pojazdy dużych prędkości w Polsce i szeroko rozumianego Trójmorza.
Hiszpański producent pociągów dużych prędkości Talgo i polski producent pojazdów szynowych Pesa ogłosili decyzję o rozpoczęciu współpracy przy rozwoju nowej sieci kolei dużych i bardzo dużych prędkości w Polsce.
Porozumienie w tej sprawie (MoU) firmy podpisały pierwszego dnia rozpoczętych właśnie targów Innotrans 2024. Organizowane w Berlinie targi to największa tego typu kolejowa impreza na świecie, a wśród wiodących producentów z UE swoją ofertę prezentują także Talgo i Pesa.
Podpisane przez prezesa Talgo Carlosa Palacio i prezesa Pesa Krzysztofa Zdziarskiego, MoU obejmuje prace przygotowujące założenia współpracy w trzech głównych obszarach biznesowych: po pierwsze przygotowania oferty na zapowiadany proces zamówień na tabor dużych prędkości, który ma zostać ogłoszony w Polsce w 2025 r., po drugie – innych przyszłych projektów dużych prędkości na rynkach ościennych oraz po trzecie określenia możliwości współpracy przy realizacji innych projektów kolejowych.
Zgodnie z zapowiedziami W Polsce rozpocznie się realizacja linii Kolei Dużych Prędkości łączącej największe miast, w tym Warszawę, Łódź i Wrocław. To pierwsza z około 2000 km nowych tras dedykowanych przewozom pasażerskim, które mają zostać zbudowane w kolejnych latach w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
To dla nas przyjemność nawiązać wstępną współpracę z Pesą, producentem zaawansowanych technologicznie konwencjonalnych pojazdów szynowych, która ma mocną pozycję w Polsce i wielu europejskich krajach, oraz posiada doświadczenie i cenną wiedzę o funkcjonowaniu polskiego rynku kolejowego. Nie możemy się doczekać przedstawienia możliwości naszej platformy bardzo dużych prędkości Talgo Avril, która jest już eksploatowana w Hiszpanii, oraz modułowości i interoperacyjności Intercity 230, naszej gamy pociągów dalekobieżnych, które niedługo zostaną wdrożone w Danii i Niemczech i które prezentujemy tutaj w Berlinie, na targach Innotrans 2024. – oświadczył prezes Talgo, Carlos Palacio.
Pesa pracuje nad rozwojem projektu HS od kilku lat. Od początku zakładaliśmy, iż zrealizujemy ten projekt z partnerem technologicznym. Potencjały Talgo i Pesy uzupełniają się wzajemnie i jestem przekonany, iż wspólnie zaoferujemy pojazd, który idealnie wpasuje się w potrzeby przewoźników na rynku polskim i w całym regionie Trójmorza. – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Pesa.
Rozmowy o współpracy Talgo i Pesa trwały od ponad dwóch lat, negocjowano nie tylko warunki porozumienia i warunki umowy, ale przede wszystkim pracowały zespoły techniczne, które przygotowywały założenia koncepcji wspólnego pojazdu i podział zadań w ramach przyszłych projektów.
Talgo jest liderem w projektowaniu, produkcji i utrzymaniu pociągów dużych prędkości i międzymiastowych, które są eksploatowane w Hiszpanii, Niemczech, Danii, Arabii Saudyjskiej, Egipcie, Kazachstanie, Uzbekistanie i Stanach Zjednoczonych. Uznana na całym świecie za swoją innowacyjność, unikatową technologię oraz niezawodność, firma zatrudnia zespół ponad 3300 osób około 50 narodowości.
Talgo jest głównym dostawcą pociągów dużych prędkości i bardzo dużych prędkości dla Renfe oraz dostawcą pociągów dla projektu „Haramain”, czyli linii pomiędzy Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej. Talgo to również producent wybrany przez Deutsche Bahn w Niemczech i DSB w Danii do dekarbonizacji przewozów pasażerskich dzięki pociągom Talgo 230 Intercity.
Pesa jest największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Pociągi i tramwaje PESA kursują we wszystkich regionach Polski i większości dużych miast, a także w kilkunastu krajach europejskich. Tramwaje PESA są użytkowane m.in. przez mieszkańców Warszawy, Kijowa czy Sofii. Jej pojazdy przewożą pasażerów m.in. niemieckich kolei DB, włoskich Trenitalia, Czeskich Drahy czy PKP Intercity.
Pesa od lat konsekwentnie rozwija kompetencje związane z projektowaniem i produkcją elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na polskim rynku funkcjonują regionalne elektryczne zespoły trakcyjne Elf1, Elf2 oraz pierwszy polski pojazd klasy Intercity PesaDART. Bazując na tym doświadczeniu, Pesa wyprodukowała dwusystemowe, innowacyjne pojazdy typu 654 i 655 dla prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. Pesa produkuje w tej chwili nowe zespoły trakcyjne dla kolei polskich i rumuńskich, zespoły trakcyjne o prędkości 200 km/h dla Regio Jet, a także pracuje nad projektem pojazdu dużych prędkości.
Źródło: PESA Bydgoszcz