Tanie loty to przeszłość? Walka z ociepleniem klimatu słono kosztuje

1 rok temu

Z różnych stron ciągle słyszymy o zagrożeniach, jakie niesie za sobą ocieplenie klimatu. Wszystkie duże organizacje nieustannie alarmują, iż sytuacja jest poważna i musimy zacząć działać. Działania te mają polegać przede wszystkim na odejściu od węgla i innych paliw kopalnych. Decydenci przekonują, iż to pozwoli znaczącą zmniejszy emisję CO2. Zmiany stopniowo dotykają kolejne branżę i obszary życia codziennego. Niestety zmiany te często są kosztowne, szczególnie w transporcie. Konieczność ich wdrożenia dotyczy również branży lotniczej. Czy w takim razie tanie loty to już przeszłość?

Tanie loty już nie takie tanie, ale za to ekologiczne

Grupa reprezentująca brytyjski przemysł lotniczy prognozuje, iż koszt dekarbonizacji podróży lotniczych prawdopodobnie podniesie ceny biletów i zniechęci niektórych do latania. Według Sustainable Aviation środki takie jak przejście na droższe, zrównoważone paliwo lotnicze nieuchronnie zmniejszą popyt wśród pasażerów. Prawdopodobnie tanie loty staną się jedynie wspomnieniem. Ma to być jednak sytuacja chwilowa. Rynek po pewnym czasie przywyknie do nowego cennika i oczekiwany jest wzrost osób podróżujących samolotem. Przewiduje się, iż roczna liczba pasażerów wzrośnie o prawie 250 milionów do 2050 r. Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) będzie kluczowym elementem, który pozwoli znacząco zmniejszyć emisje szkodliwych substancji do atmosfery. Planuje się, iż co najmniej trzy czwarte paliwa wykorzystywanego w lotach w Wielkiej Brytanii do 2050 r., ma stanowić paliwo zrównoważone dla lotnictwa (SAF).

Today, Sustainable Aviation has published its updated Net Zero Carbon Road-Map, which confirms that UK aviation can continue to grow whilst meeting its commitment to net zero carbon emissions by 2050 ✈️

You can read our latest Road-Map here 👇https://t.co/HnOOCIoSC8

— Sustainable Aviation (@SustAviation) April 17, 2023

Czym adekwatnie jest SAF?

Paliwo zrównoważone dla lotnictwa (SAF) jest produkowane ze zrównoważonych źródeł, takich jak odpady rolnicze. Pozwala to na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 70% w porównaniu z tradycyjnym paliwem do silników odrzutowych. To niewątpliwe ogromna zaleta, ale każdy kij ma dwa końce. w tej chwili produkcja takiego ekologicznego paliwa dla samolotów jest kilka razy droższa. Koszty takie, jak to zwykle bywa, zostaną więc z dużym prawdopodobieństwem przeniesione na klientów. Potwierdza to raport Sustainable Aviation, który wskazuje, iż koszt korzystania z systemów zmniejszających emisję dwutlenku węgla jednocześnie zwiększy koszty latania.

Idź do oryginalnego materiału