Koniec roku to czas, gdy wielu z nas częściej podróżuje. Wzmożony ruch często może z kolei prowadzić do opóźnień, zwłaszcza jeżeli dołożymy do tego zimowe warunki pogodowe. o ile jednak będziemy czekać na pociąg bardzo długo lub nasze połączenie zostanie odwołane, możemy starać się o dwa rodzaje odszkodowań, które zostały uwzględnione w osobnych dokumentach.
REKLAMA
Zobacz wideo Jak pobudzić polską kolej? Pytamy Jakuba Madrjasa
Odszkodowanie za opóźniony pociąg zależy od kilku czynników. Kluczowa jest długość opóźnienia
Pierwsza opcja przysługująca nam w razie opóźnienia pociągu to rekompensata z tytułu opóźnień pociągów, którą reguluje art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Jak wyjaśnia Urząd Transportu Kolejowego (UTK), minimalna kwota rekompensaty wynikającej z tych przepisów wynosi:
25 proc. ceny biletu jednorazowego (w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut),
50 proc. ceny biletu jednorazowego (w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej).
Rekompensata jest najczęściej wypłacana w formie bonu na zakup biletu w niższej cenie, ale na wyraźną prośbę pasażera przewoźnik ma obowiązek wypłacenia pieniędzy. Istotne jest tu również to, iż wartość odszkodowania w przeliczeniu na każdą osobę musi przekraczać minimalny próg ustanowiony przez przewoźnika, który nie może być wyższy niż cztery euro (około 16 złotych). Ponadto przy opóźnieniu wynoszącym co najmniej godzinę przewoźnik powinien nieodpłatnie zaoferować pasażerom posiłki i napoje, a także (o ile jest to możliwe) zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem ze stacji oraz transport do alternatywnego miejsca odjazdu lub do miejsca docelowego.
Zobacz też: Bilety PKP nie zawsze są dostępne. W tych godzinach nie kupisz ich choćby przez stronę
Omówione powyżej przepisy dotyczą krajowych pociągów dalekobieżnych, czyli pociągów kategorii Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR), ŁKA Sprinter (ŁS) oraz połączeń międzynarodowych na terenie UE. Nie obejmują natomiast połączeń miejskich, podmiejskich i regionalnych. Kolejowy Portal przypomina jednak, iż w przypadku każdego przewoźnika możemy ubiegać się dodatkowo o odszkodowanie z tytułu poniesienia szkody. Tym razem w grę wchodzi art. 62 ust. 2 ustawy Prawo przewozowe oraz przepisy Kodeksu cywilnego. Czym różnią się te formy?
Jak otrzymać zwrot za opóźnienie pociągu? Przewoźnik może odmówić rekompensaty
Rekompensata z tytułu opóźnień pociągów jest przyznawana na wniosek pasażera, który złożymy internetowo, pocztą tradycyjną lub w kasie biletowej. Szczegóły na ten temat znajdziemy na stronach internetowych poszczególnych przewoźników. Do wniosku musimy dołączyć jedynie bilet lub inne dane umożliwiające identyfikację umowy przewozu (np. numer biletu internetowego). Przewoźnik sam sprawdzi w systemie dane na temat opóźnienia naszego pociągu. "Rzeczpospolita" dodatkowo podkreśla, iż takie reklamacje są rozpatrywane w ciągu 30 dni. Z odmową możemy się spotkać, jeżeli opóźnienie, utrata połączenia lub odwołanie pociągu nastąpiło:
w wyniku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności niezwiązanych z ruchem kolei (np. ekstremalne warunki pogodowe),
z winy podróżnego,
z powodu zachowania osoby trzeciej, czego przewoźnik nie mógł uniknąć mimo zachowania najwyższej staranności (np. kradzież elementów infrastruktury kolejowej lub pojawienie się osoby na torach).
W przypadku odszkodowania z tytułu poniesienia szkody musimy dodatkowo udowodnić poniesioną szkodę. Obejmuje to zarówno przedstawienie rachunków, jak i wykazanie związku przyczynowo-skutkowego między poniesionymi kosztami a opóźnieniem pociągu.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.