Ten sklep jest najtańszy. Różnica w zakupach? choćby 54 złote

2 dni temu
Sierpniowa analiza koszyka zakupowego wskazuje, iż miano lidera taniości nie należy ani do Lidla, ani do Biedronki. To kluczowa informacja dla planowania domowego budżetu, bo wybór adekwatnego sklepu może obniżyć nasze wydatki na codzienne zakupy choćby o 140 zł.
Po wakacyjnych podwyżkach widać minimalne obniżenie cen. W sierpniu średnia wartość koszyka zakupowego ASM SFA wynosiła 317,60 zł, czyli o niespełna 2 zł mniej niż w lipcu (spadek o 0,62 proc.). Aż w 9 z 13 analizowanych sieci handlowych ceny najbardziej popularnych produktów spadły w porównaniu do poprzedniego miesiąca.


REKLAMA


Zobacz wideo Zrobiłyśmy domowe masło. Czy to się opłaca?


Gdzie najtaniej zrobić zakupy spożywcze? Tylko dwie sieci zeszły poniżej 300 zł za koszyk
Największe obniżki odnotowano w E.Leclerc, gdzie wartość koszyka spadła o 4,35 proc. (w ujęciu miesiąc do miesiąca), podczas gdy najbardziej podrożały zakupy w sieci POLOmarket - tu ten sam zestaw produktów kosztował 5,14 proc. więcej niż w lipcu. Co ciekawe, tylko w dwóch sieciach średnia wartość koszyka w sierpniu była niższa niż 300 zł, co podobnie jak przed miesiącem oznacza, iż większość sklepów utrzymuje ceny powyżej tego poziomu. Mimo to ogólny trend wskazuje na względną stabilizację cen, a dla konsumentów oznacza to oddech od galopujących podwyżek z lat poprzednich.


Auchan najtańszy. Lidl i Biedronka poza podium rankingu cen
Auchan po raz kolejny okazał się najtańszą siecią handlową w Polsce. Średnia wartość koszyka zakupowego w tym sklepie wyniosła w sierpniu 286,56 zł, co oznacza minimalny wzrost o ok. 1 proc. względem lipca. To właśnie Auchan utrzymał pozycję lidera cenowego, wyprzedzając drugie w rankingu Makro Cash & Carry (koszyk za ok. 295,74 zł) oraz trzeci E.Leclerc (około 300,19 zł). Jak łatwo zauważyć, na podium zabrakło miejsca dla Biedronki i Lidla. Najpopularniejsze dyskonty nie zdołały przebić konkurencji pod względem kosztów typowych zakupów.
Na drugim końcu zestawienia znalazła się sieć Netto, gdzie ten sam koszyk był najdroższy i kosztował średnio 340,95 zł, a więc o ponad 54 zł więcej niż w Auchan. Tak duża różnica pokazuje, iż wybór sklepu wciąż ma ogromne znaczenie - za tygodniowe zakupy jedna rodzina może zapłacić tyle, ile inna wydaje za te same produkty w ciągu niemal półtora tygodnia.


Średni rachunek wzrósł o 12 proc. w skali roku. Konsumenci muszą oswoić się z wyższymi cenami
Warto przypomnieć, iż dokładnie rok temu koszyk zakupowy był tańszy niż obecnie. Sierpień 2024 przyniósł niespodziankę - liderem cen okazał się wtedy Lidl ze średnią ceną koszyka na poziomie 183,55 zł. To efekt częstych promocji i obniżek cen. Lidl zanotował wówczas aż 42-procentowy spadek wartości koszyka względem lipca. Dziś sytuacja jest zgoła odmienna. W sierpniu 2025 najtańszy koszyk (Auchan) jest o ponad 100 zł droższy od rekordowo niskiego wyniku Lidla sprzed roku. Większość sieci nie powtórzyła tak diametralnych obniżek cen, przez co przeciętnie za zakupy płacimy więcej niż przed rokiem. Średni koszyk zdrożał z 284,20 zł w sierpniu 2024 do 317,60 zł w sierpniu 2025, co oznacza wzrost o ok. 12 proc. w skali roku. To więcej niż oficjalna inflacja, która według GUS wyniosła 2,8 proc. r/r w sierpniu.


Wygląda na to, iż w tym roku sprzedawcy skupili się raczej na utrzymaniu marż, zaś klienci muszą przyzwyczaić się do nieco wyższych rachunków za zakupy, choć na szczęście nie tak gwałtownie rosnących, jak bywało to w szczycie inflacji.
Źródła: asmsalesforce.pl, stat.gov.pl, finanse.wp.pl, bizblog.spidersweb.pl


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.


Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału