Terminal CPK ma już projekt budowlany! Budowa ruszy w przyszłym roku

21 godzin temu

Centralny Port Komunikacyjny (CPK), przez lata uznawany za wizjonerski, ale odległy projekt, dziś coraz bardziej przybiera realne kształty. Spółka właśnie odebrała gotowy projekt budowlany głównego terminala pasażerskiego oraz dworca kolejowego – to przełomowy moment, który zmienia narrację wokół całego przedsięwzięcia.

Gotowy projekt terminala CPK

Za dokumentację odpowiada renomowane konsorcjum brytyjskich pracowni: Foster + Partners oraz Buro Happold, wspierane przez ponad 30 firm podwykonawczych. Łącznie nad projektem pracowało ponad 400 specjalistów z różnych dziedzin. Powierzchnia przyszłego terminala CPK ma wynieść imponujące 450 tys. m² – to prawie trzy razy więcej niż obecny terminal Lotniska Chopina. Projekt przewiduje sprawną obsługę aż 11 tysięcy pasażerów na godzinę. Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek nazwał ten moment „kamieniem milowym”, podkreślając, iż inwestycja przeszła od fazy wizji do fazy realnych działań. To oznacza, iż spółka może rozpocząć przygotowania do złożenia wniosków o pozwolenia na budowę i przejść do etapu wykonawczego.

Odbiór projektu budowlanego to kamień milowy w realizacji inwestycji. Dziś mówimy już nie tylko o wizji, ale o gotowym, uzgodnionym projekcie, który umożliwi rozpoczęcie budowy terminala i dworca kolejowego. Przeszliśmy od planowania do budowania, a kolejne przetargi są najlepszym dowodem, iż realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie ogromnym impulsem dla rozwoju polskiej gospodarki – stwierdził wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Od początku ubiegłego roku spółka CPK podpisała aż 175 umów o łącznej wartości 5,2 miliarda złotych. To dopiero początek – do końca roku planowane jest ogłoszenie przetargów o wartości około 30 miliardów złotych. Wśród nich znajdują się najważniejsze zadania: wybór wykonawcy terminala, systemu obsługi bagażu czy infrastruktury drogowej. To wszystko jest możliwe dzięki przyjęciu przez rząd Programu Wieloletniego, który gwarantuje finansowanie prac przygotowawczych i budowlanych do 2032 roku w łącznej wysokości 131,7 miliarda złotych.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem, budowa terminala rozpocznie się w przyszłym roku, a zakończenie pierwszego etapu lotniska przewidziano na koniec 2032 roku. Równolegle ma zostać oddany do użytku odcinek Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Wojewoda Mazowiecki już wydał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji. Spółka przygotowuje się teraz do składania wniosków o pozwolenia na budowę dla kluczowych obiektów, w tym terminala, dworca autobusowego oraz budynków wspierających działanie portu.

Inwestycja #CPK idzie do przodu

– Inwestycje CPK wyraźnie przyspieszyły. Od stycznia 2024 roku Spółka podpisała do dzisiaj 175 dużych umów na kwotę ponad 5 mld 235 mln złotych – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK @LasekMaciej podczas konferencji w @MI_GOV_PL .

– W… pic.twitter.com/5PwDbDoqyf

— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) August 5, 2025

CPK to nie tylko lotnisko

Równolegle z przygotowaniami do budowy lotniska postępują prace nad komponentem kolejowym. Szczególnie zaawansowane są działania na trasie “Y” – od Warszawy przez CPK i Łódź do Poznania i Wrocławia. Budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi już się rozpoczęła, a komora startowa na Retkini została ukończona – to pierwszy fizyczny element inwestycji. Plan zakłada, iż połączenie z Warszawy przez CPK do Łodzi będzie gotowe do 2032 roku, a do 2035 roku KDP połączy z nowym lotniskiem również Wrocław i Poznań. Uzyskano już wszystkie decyzje środowiskowe dla odcinka Warszawa – Łódź, a 8 z 12 wniosków lokalizacyjnych złożono do odpowiednich wojewodów.

Kluczowym elementem przyspieszenia prac jest skuteczna realizacja Programu Dobrowolnych Nabyć. Tylko od stycznia ubiegłego roku do tegorocznego lipca spółka CPK nabyła 750 hektarów ziemi. Łącznie wykupiono ponad 2,1 tys. działek – to ponad 2 tysiące hektarów. Sukces tego etapu umożliwił uruchomienie analogicznego programu dla komponentu kolejowego, w którym wykupiono już 83 działki.

Koniec bajek i koniec iluzji. Rozwój kolei w Polsce to wreszcie realizacja inwestycji opartych na realnych potokach pasażerskich i liczbach, a nie wizjach i prezentacjach. Skalę tych projektów najlepiej obrazuje fakt, iż budowa lotniska CPK pochłonie 42 mld zł, a linii kolejowych budowanych przez spółkę aż 78 mld zł. Spółka CPK jak nigdy wcześniej współpracuje w zakresie inwestycji kolejowych z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Nasz cel? W tym roku z kolei skorzysta w Polsce ok. 430 mln osób. Robimy wszystko, by już za 10 lat było to ponad 550 mln – zaznaczył wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Takie superszybkie pociągi kupi CPK! Pojadą choćby 300 km/h!

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału