Terminal kontenerowy w Gdyni już nie w rękach Chińczyków. Efekt sporu o Kanał Panamski

2 dni temu

Amerykański fundusz inwestycyjny BlackRock ma przejąć wraz z MSC terminal GCT w Gdyni. Zmiana ma być efektem… sporu o Kanał Panamski, w efekcie którego kontrolowany dotychczas przez Chiny CK Hutchison trafi w amerykańsko-szwajcarskie ręce.

Spór o Kanał Panamski sprawia, iż CK Hutchison sprzedaje swoje zagraniczne porty

Amerykańskie naciski na chiński podmiot związane z obawami o kontrolę nad Kanałem Panamskim przyniosły skutki. CK Hutchison poinformował, iż sprzedaje 90% udziałów w Panama Ports Co. amerykańskiemu gigantowi inwestycyjnemu BlackRock, podegłemu mu inwestorowi Global Infrastructure Partners i szwajcarskiemu MSC. Oznacza to przejęcie dwóch kluczowych portów położonych nad Kanałem Panamskim przez amerykański kapitał.

Właśnie zmaterializowały się plany D. #Trump o przejęciu #KanałPanamski „z kontroli” w ręce . Operator portowy CK Hutchison podjął decyzję nie tylko o sprzedaży udziałów w 2 portach po obu stronach Kanału, ale też swoich spółek zależnych (!) konsorcjum Blackrock 1/2

— Sandra Baniak (@SandraBaniak) March 4, 2025

Przedsięwzięcie zakłada także przejęcie 80% udziałów w Hutchison Ports. Spółka ta zarządza 43 portami w 23 krajach. Umowa warta jest 22,8 mld dolarów. Konsorcjum zgodziło się na wyłączność negocjacji na okres 145 dni. W efekcie wiadomości o planowanej transakcji wartość akcji CK Hutchison wzrosła w krótkim czasie o 25%.

Czytaj więcej: USA chcą uderzyć w chińskie statki. Będą nowe opłaty?

Kapitalizacja rynkowa spółki osiągnęła dzięki temu poziom przeszło 23,2 mld dolarów. Umowa pomiędzy podmiotami nie pozostało finalna, a ze względu na wartość inwestycji i poziom złożoności przedsięwzięcia, proces przejęcia może być długotrwały.

Terminal GCT w Gdyni jest częścią transakcji

Nieoczekiwanym efektem sporu o Kanał Panamski ma stać się zmiana właściciela terminala GCT w Gdyni. To 20 ha i 550 m nabrzeża w sercu gdyńskiego portu. O chińskiej własności Gdynia Containter Terminal zrobiło się głośno w ubiegłym roku, kiedy port trafił na listę polskiej infrastruktury krytycznej. GCT od 2005 r. pozostawał pod chińską kontrolą. Ze względu na ten status jego sprzedaż może być przedmiotem dodatkowych procedur i zgód ze strony władz Polski.

Kwestia własności terenów w porcie w Gdyni postrzegana była przez ekspertów jako zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego. Chińskie firmy logistyczne współpracują z armią, a w ostatnich latach napięcia pomiędzy NATO a Chinami rosły. Pod koniec 2024 r. frachtowiec Yi Peng 3 miał brać udział w przerwaniu kabli podmorskich na Bałtyku. Przejęcie portu miało miejsce z wykorzystaniem luk prawnych, a w kluczowym momencie wojny rosyjsko-ukraińskiej firma zablokowała rozładunek amerykańskiego statku ze sprzętem wojskowym.

Czytaj więcej: Baltic Hub będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie [WYWIAD]

Przez lata CK Hutchison płacił za użytkowanie wieczyste portu w Gdyni wyjątkowo niskie kwoty. Było to ok. 300 tys. rocznie, w czasie, w którym inni dzierżawcy płacili od 11 do 30 mln zł. Przejęcie terminala także przez MSC będące największym światowym armatorem może być dobrą wiadomością dla Gdyni. Inwestycja może przynieść do Trójmiasta kolejne serwisy morskiego giganta.

CK Hutchison: wielkie zyski dla miliardera z Hong Kongu

Jak komentowali przedstawiciele spółki, CK Hutchison decyzja o sprzedaży aktywów portowych ma charakter czysto biznesowy i nie jest związana z najnowszymi doniesieniami ze świata polityki. Analitycy komentują jednak, iż firma zdecydowała się na ten krok, by ograniczyć ryzyko, które pojawiło się w efekcie napięć geopolitycznych wokół Kanału Panamskiego. Wcześniej w efekcie nacisków amerykańskiej administracji Panama wycofała się z porozumienia z Chinami.

Jak komentował starszy ekonomista w Natixis SA, „sprzedaż ta jest doskonałym przykładem przekształcenia ryzyka geopolitycznego w szansę.”. Początkowa obawa o kontrolę portu w Panamie została wykorzystana przez 96-letniego milardera Li Ka-shinga do przeprowadzenia transakcji, która zwiększyła jego fortunę z 1,3 do 30,6 mld dolarów.

Olbrzymia zmiana dla rynku terminali morskich

Udział MSC w konsorcjum przejmującym porty zarządzane dotychczas przez CK Hutchison sprawia, iż Mediterranean Shipping Company stanie się największym światowym właścicielem infrastruktury terminalowej. W przypadku wielu portów może to uruchomić bariery regulacyjne, które ograniczają nadmierną koncentrację. Może to oznaczać konieczność sprzedaży wielu obiektów.

W średnim horyzoncie czasowym można także oczekiwać dostosowania struktury własnościowej portów do sytuacji rynkowej. MSC w ostatnim czasie prowadzi jako armator politykę agresywnej ekspansji na rynku transportu morskiego, która doprowadziła do rozwiązania sojuszu z Maersk. W efekcie klienci MSC muszą się liczyć z licznymi zmianami. Wpływ na infrastrukturę terminalową może wywołać kolejne ruchy optymalizacyjne i doprowadzić do kolejnych zmian w siatce połączeń.

Transakcja pomiędzy rynkowymi gigantami

CK Hutchinson to korporacja z siedzibą w Hong Kongu kontrolowana przez miliardera Li Ka-shing. Działalność spółki obejmuje obsługę portów, ale także handel detaliczny, branżę infrastrukturalną i telekomunikacyjną w 50 krajach. Choć formalnie spółka jest niezależna od władz Chin, Pekin wykorzystuje prywatny biznes do realizacji swoich strategicznych interesów.

BlackRock, Inc. to największe na świecie przedsiębiorstwo inwestycyjne z siedzibą w Nowym Jorku. Zarządza aktywami o wartości 11.5 bilionów dolarów, a jego kapitalizacja giełdowa to prawie 150 miliardów dolarów.

Morze Bałtyckie ma najważniejsze znaczenie dla polskiej gospodarki cz.1. [WYWIAD]

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału