Nowy terminal kontenerowy T3 w Porcie Gdańsk rozpoczął działalność komercyjną. To największa inwestycja hydrotechniczna tego typu w Polsce, zrealizowana przez konsorcjum Budimexu i DEME Dredging. Projekt znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe Baltic Hub i wzmocni pozycję Gdańska jako jednego z najważniejszych punktów przeładunkowych na Bałtyku.
Jak podkreślił Cezary Łysenko, członek zarządu Budimexu, terminal T3 to strategiczna inwestycja dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka Budimex – jako generalny wykonawca – odegrała kluczową rolę w realizacji tej infrastruktury. Terminal ma nie tylko wzmocnić logistyczny potencjał Gdańska, ale także wpłynąć na wzrost znaczenia Polski w europejskim systemie transportu towarowego.
Zakończenie głównych prac budowlanych pozwoliło na uruchomienie nowego nabrzeża i rozpoczęcie obsługi największych kontenerowców zawijających do portu. Koszt inwestycji wyniósł około 2 miliardów złotych, czyli blisko 470 milionów euro. Projekt objął stworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego, budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz 36-hektarowego placu kontenerowego. Dzięki tym rozwiązaniom Baltic Hub zwiększy swoje zdolności przeładunkowe o 1,5 mln TEU rocznie – do łącznie 4,5 mln TEU.
Budowa terminalu T3 stanowiła jedno z największych wyzwań inżynieryjnych w historii polskiej branży budowlanej. Cały obiekt powstawał na wodzie jako przedłużenie istniejących już terminali T1 i T2. W czasie budowy zużyto ponad 17,5 tys. ton stali, 160 tys. metrów sześciennych betonu i przeszło 4,3 mln metrów sześciennych piasku. Prace realizowano w trybie ciągłym, 24 godziny na dobę, z udziałem ponad 500 specjalistów.
Istotnym elementem inwestycji było zastosowanie nowoczesnych technologii ograniczających hałas oraz chroniących środowisko morskie. Wprowadzono m.in. systemy zabezpieczające ssaki morskie przed skutkami robót hydrotechnicznych. Terminal wyposażono również w nowoczesne urządzenia – 7 suwnic STS oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, sterowanych zdalnie. Suwnice STS zostały dostarczone drogą morską z Chin i zamontowane na miejscu. Ich wysokość sięga choćby 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem, a każda waży blisko 2000 ton.
Zarząd Budimexu zapowiada dalsze zaangażowanie w rozwój infrastruktury portowej, drogowej i kolejowej w Polsce. Spółka od lat uczestniczy w projektach o strategicznym znaczeniu dla krajowej logistyki. Budimex notowany jest na warszawskiej giełdzie od 1995 roku, a jego inwestorem strategicznym pozostaje hiszpańska firma Ferrovial. W 2024 roku Budimex osiągnął skonsolidowane przychody na poziomie 9,1 mld złotych.
Stockwatch / Hanna Czarnecka