
Obiektem zmartwienia rolników okazuje się Terminal Zbożowy w Gdyni. Obawiają się oni jego zamknięcia. Dlatego w ich imieniu Krajowa Rada Izb Rolniczych wystosowała list do Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem o przyszłość obiektu. Jaka jest odpowiedź resortu infrastruktury?
Terminal Zbożowy w Gdyni oczekuje w tej chwili na decyzję Komisji Europejskiej. Dotyczy ona wniosku nowego dzierżawcy na dokonanie koncentracji. Dopiero po jej uzyskaniu będzie możliwe zawarcie umowy co do dzierżawy i działalności obiektu. Trzeba więc poczekać na decyzję Brukseli.
Rolnicy martwią się o Terminal Zbożowy w Gdyni
List do ministerstw w imieniu rolników zmartwionych wiadomościami o planowym zamknięciu Terminala Zbożowego w Gdyni wysłała Krajowa Rada Izb Rolniczych. W liście zwraca się ona o przedstawienie aktualnej sytuacji obiektu, a także planów dotyczących jego przyszłości.
W liście podkreśla się, jak wielkie znaczenie dla eksportu polskiego zboża odgrywa terminal zbożowy w Gdyni. Jest ono szczególnie wielkie na tle obecnych wyzwań, które stoją przed polskim rolnictwem. Przedstawiono tutaj między innymi nadprodukcję zbóż oraz kłopoty ze zbytem na rynkach zagranicznych. Dlatego duży niepokój budzi wizja dłuższego przestoju pracy terminala lub wręcz jego zamknięcia. Rolnicy obawiają się nie tylko skutków dla ciągłości łańcucha logistycznego, ale także dla stabilności ekonomicznej gospodarstw rolnych.
Z czego wynikały obawy rolników?
Obawy rolników budził fakt, iż poprzedni dzierżawca terminala planował zakończenie jego użytkowania do końca czerwca bieżącego roku. Na dzień wysłania listu (19 czerwca 2025) nie była znana decyzja dotycząca dalszego funkcjonowania obiektu. Tymczasem rolnicy podkreślili, iż zatrzymanie jego pracy może doprowadzić do wstrzymania przeładunków. A to w szczycie sezonu eksportowego może być przyczyną spiętrzenia zapasów oraz dalszego spadku cen zbóż. Dlatego rolnicy wnioskowali o to, by Terminal Zbożowy w Gdyni mógł nieprzerwanie pracować.
Jak w sprawie Terminala Zbożowego w Gdyni odpowiedział resort infrastruktury?
W odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury w osobie zastępcy dyrektora, Bogusława Nadolnika, poinformowało, iż w zakresie dzierżawy Terminala za zawarcie umowy odpowiada Zarząd Spółki Zarząd Portu Morskiego Gdynia S.A, który prowadzi cały proces przetargowy. A to bezpośrednio wpływa na funkcjonowanie pracy terminala.
W obecnym postępowaniu przetargowym wyłoniono Konsorcjum, które będzie obsługiwało Terminal Zbożowy w Gdyni. W jego skład wchodzą firmy: Szczecin Bulk Terminal Sp. z o.o, Tapini Sp. z o.o oraz Ribera Sp. z o.o. Zawarto z nim przedwstępną, warunkową umowę dzierżawy.
W oczekiwaniu na zgody
Jednakże podpisanie pełnej umowy dzierżawy będzie możliwe dopiero po uzyskaniu przez zarząd portu wszystkich wymaganych przepisami prawa zgód. Muszą je wydać adekwatne w tej sprawie organy.
Swój krok podjął już Minister Infrastruktury, który 27.08.2025 r. wydał decyzję administracyjną, która pozwala na wydzierżawienie obiektu. Dokument ten jest ważnym krokiem formalnym przed ostatecznym podpisaniem umowy dzierżawy. Gwarantuje to transparentność procedury.
Obecnie Konsorcjum zwycięzców przetargu oczekuje na decyzję Komisji Europejskiej. To ona musi udzielić zgody na dokonanie koncentracji, by możliwe było podpisanie umowy dzierżawy. Bruksela w tej chwili proceduje tę sprawę.
Źródło: KRIR