New Holland T9
New Holland serii T9 to najmocniejszy „koń pociągowy” ze stajni amerykańskiego producenta. Jest to ciągnik o konstrukcji przegubowej, co mimo ogromnych gabarytów daje dosyć mały promień skrętu (ok 5.7 metra). Jednostka, jaka zasila ten ciągnik to, FPT(Fiat Powertrain Technology) o pojemności 12,9 litra, która wyposażona jest w układ oczyszczania spalin ECOBlue HI-eSCR (High-Efficiency Selective Catalytic Reduction.
Silnik jest w stanie wygenerować moc znamionową na poziomie ok.630 KM. Jednakże, gdy zachodzi potrzeba chwilowego zwiększenia mocy to, 6-cylindrowe serce „niebieskiego kolosa” potrafi osiągnąć 692 KM i ponad 3000 Nm momentu obrotowego. Ciągnik jak na swoje spore gabaryty i potężną jednostkę napędową może pochwalić się dosyć niskim spalaniem oleju napędowego, bowiem zużycie paliwa podczas orki oscyluje w granicach 90 litrów na godzinę, czyli ok 11 litrów na jeden zaorany hektar. Koszty serwisu takiego ciągnika są bardzo podobne jak w ciągnikach o mocy ok 300 KM. Pełna wymiana olejów i filtrów to koszt w granicach 3000 zł.
Case IH Quadtrac 715 AFS Connect
Kolejne miejsce na liście zajmuje Case Quadtrac 715, który swój debiut miał w roku 2023. Case Quadtrac 715 oparty jest na konstrukcji przegubowej, która najlepiej sprawdza się przy tak ogromnych gabarytach. Ciągnik wyposażony jest w jednostkę napędową o pojemności 15,9 litra, która generuje moc maksymalną 778 KM. By móc w pełni wykorzystać możliwości maszyny, potrzebny jest duży zbiornik na olej napędowy.
Ciągnik Case Quadtrac posiada bak o pojemności 1968 litrów. W porównaniu do poprzednika ciągnik wyposażony jest większy gąsienicowy układ jezdny, który cechuje lepsza przyczepność, zwiększa obszar kontaktu gąsienic z podłożem i minimalizuje ugniatanie gleby. Case Quadtrac cechuje się bardzo wydajnym układem hydraulicznym, który wyposażony jest w pompę hydrauliczną o maksymalnym natężeniu przepływu osiągającym 428l/minutę.
John Deere 9RX 640 oraz 9R 640
John Deere z serii 9R to największy przedstawiciel amerykańskiego producenta. Ciągnik wyposażony jest w nowy silnik John Deere PowerTech o pojemności skokowej 15l, który generuje moc ok 690KM przy momencie obrotowym 2800 Nm. Wyposażony jest w przekładnie PowerShift, która posiada 18 biegów do przodu i 6 do tyłu. Prędkość, do jakiej rozpędza się „zielony olbrzym” to ok 40 km/h, co przy tak sporych gabarytach robi niemałe wrażenie.
Wymiary, jakimi może pochwalić się największy John Deere z serii 9R to 7,6 metra długości, 3 metry szerokości oraz 3,7 metra wysokości przy wadze niemal 25 ton. Ciągnik wyposażony jest cztero gąsienicowy układ napędowy. Szerokość jednej gąsienicy to ponad 91 cm, co daje bardzo dużą powierzchnie styku a w efekcie duży uciąg. Zbiornik o pojemności 1490 litrów pozwala na nieprzerwaną pracę przez cały dzień.
Versatile Big Roy
Versatile Big Roy 1080 to jeden z największych ciągników na świecie. Ciągnik został zaprojektowany i zbudowany w Kanadzie przez firmę Versatile Manufacturing Ltd. w latach 70 ubiegłego wieku. Kanadyjski olbrzym ma 9 metrów długości i ponad 3,3 metry wysokości. Masa, jaką może pochwalić się ta ogromna maszyna to ponad 26 ton. W traktorze zastosowano silnik Cummins KTA 1150-600 o pojemności 19 l. Sześciocylindrowa jednostka była w stanie wygenerować ok 600 KM. Ta ogromna moc była przekazywana na 8 kół napędowych.
Ciekawostką jest fakt, iż silnik został zamontowany z tyłu, co w znaczącym stopniu tłumiło hałasy. Jednak takie rozwiązanie mocno ograniczało widoczność kierowcy. By rozwiązać ten problem, konstruktorzy zastosowali nowoczesne jak na tamte lata rozwiązanie a mianowicie kamerę kurzoodporną oraz monitor w kabinie operatora. Firma Versatile stworzyła Big Roya , ponieważ miał on pracować na jednym z australijskich gospodarstw, ale nigdy nie opuścił kraju, w którym powstał. Obecnie można go zobaczyć w Manitoba Agricultural Museum w Austin w Kanadzie.
Big Bud 16V-747
Największym ciągnikiem na świcie można śmiało nazwać traktor o oznaczeniu BIG BUD 16V-747. Ciągnik ten został stworzony na zlecenie firmy Rossi Brothers, zajmującej się produkcją bawełny. Budowa tego ciągnika miała miejsce w Stanach Zjednoczonych w stanie Montana w roku 1977. Produkcja kosztowała 300 tyś dolarów i do dzisiaj nikt nie przebił go pod względem gabarytów. Ciągnik Big Bud 747 mierzy 8,2 metra długości, 6 metrów szerokości oraz 4,3 metra wysokości, to wszystko przy masie ok 50 ton. Pod maską tego giganta znajduje się 16-cylindrowy silnik Detroit Diesel 16V92T o pojemności skokowej 24 litrów. Początkowo jednostka napędowa generowała 760 koni mechanicznych, ale wraz ze zmianami właścicieli, zwiększano moc maszyny.
Finalnie osiągnięto 1100 KM oraz ponad 3200 Nm momentu obrotowego. By zasilić ogromne serce Big Buda zastosowano zbiornik paliwa o pojemności 3700 litrów. W ciągniku pracuje przekładnia oferująca 6 przełożeń do jazdy w przód oraz 1 wstecz. Traktor wykorzystywany był głównie do prac uprawowych, min współpracował wraz z 24 metrowym kultywatorem, gdzie osiągał ok 0,4 hektara na minutę! Mimo iż od daty swojej produkcji traktor zmieniał swoich właścicieli to pracował nieprzerwanie do 2009 roku, a w tej chwili ciągnik odpoczywa na zasłużonej emeryturze. w tej chwili można podziwiać go, jako muzealny eksponat. Co istotne, do dzisiaj nikt nie zdołał wyprodukować większego ciągnika rolniczego, choć niektórzy byli blisko.
Największy ciągnik produkowany w Europie
Claas XERION 12.650 to w tej chwili największy ciągnik w ofercie niemieckiego producenta. Seria XERION 12 to zupełnie nowa konstrukcja, która przewyższa gabarytami oraz mocą poprzednie ciągniki z serii XERION. Ciągnik zasilany jest jednostką napędową Mercedes OM473 LA, które montowane są również w kombajnach z Claas Lexion 8700 oraz sieczkarni Jaguar 960. Jest to 6-cylindrowa jednostka o pojemności 15,6 litra, która generuje moc ok 653 KM przy 1600 obr/min.
Warto zaznaczyć, iż dzięki dodatkowej opcji niskich obrotów, ciągnik jest w stanie osiągnąć moment maksymalny 3100Nm już przy 1300 obr/min. By móc pracować z jak największą wydajnością konstruktorzy zastosowali zbiornik paliwa o pojemności 1400 litrów. Natomiast o ile chodzi o układ napędowy, producent umożliwia dwie opcje- podwozie gąsienicowe lub ogumienie bliźniacze. Duża moc hydrauliki to coś co wyróżnia ciągniki XERION wśród innych olbrzymich ciągników. choćby 3 pompy hydrauliczne oraz 8 zaworów hydraulicznych zapewniają maksymalny wydatek 537 l/min.