Torpol zakończył elektryfikację linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na trasę wyruszyły pierwsze pociągi

1 rok temu

W poniedziałek 12 czerwca br. – po niemalże dwóch latach od rozpoczęcia pierwszych prac związanych z elektryfikacją trasy PKM na linię wyjechały pierwsze planowe pociągi elektryczne. Łączy ona m.in. Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy z Gdańskiem, Tczewem czy też Malborkiem. Niestety z uwagi na fakt, iż zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. linia kolejowa nr 201 (prowadząca z Gdyni w kierunku Kościerzyny) nie jest zelektryfikowana, a łączy się z linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Rębiechowie, w ofercie znajdują się tylko 4 pociągi dojeżdżające wyłącznie do przystanku PKM Gdańsk Port Lotniczy.

Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej rozpoczęła się w dniu 15 czerwca 2021 r., kiedy to oficjalnie wbito pierwszy pal pod słupy trakcyjne pomiędzy Jasieniem a Brętowem.

Po ok. dwóch latach działań, za które odpowiadała firma Torpol, na linię PKM wyjechały pierwsze pociągi elektryczne Polregio. Zakres prac obejmował realizację: „pełnej elektryfikacji linii nr 248 i 253 wraz z włączeniem w linie kolejowe nr 201 i 202, budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga oraz rozbudowę istniejącej infrastruktury technicznej i telematycznej PKM”. Ostatnie testy na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej odbyły się w nocy z 11 na 12 czerwca i zakończyły się powodzeniem. Osiągnięto prędkość 120 km/h, a wszystkie parametry okazały się zgodne z oczekiwaniami.

W poniedziałek 12 czerwca oficjalnie na tory PKM wyjechał EN57AL-1786 55201 relacji Malbork – Gdańsk Port Lotniczy. Wewnątrz znajdowało się ok. 30 pasażerów, natomiast w drodze powrotnej w kulminacyjnym momencie ok. 80 podróżnych.

„W ciągu niespełna dwóch lat, dzięki wykorzystaniu funduszy europejskich, zrealizowaliśmy cały projekt elektryfikacji linii kolejowej PKM” – podkreślał Rafał Rychel, dyrektor Pionu Inwestycyjnego PKM SA.

„W ramach prac budowlanych zabitych zostało ponad 1100 fundamentów palowych, zamontowanych zostało 900 słupów trakcyjnych oraz 120 bramek trakcyjnych, pomiędzy którymi rozciągnęliśmy 40 km lin nośnych i dwa razy tyle przewodów jezdnych. Co najważniejsze, całość prac zaplanowano w taki sposób, aby nie ograniczać przepustowości naszej linii kolejowej, a wszystkie prace wymagające zemknięć obu torów jednocześnie wykonywane były w nocnych przerwach technologicznych” – dodał.

Ograniczona liczba składów elektrycznych

„Warto przypomnieć, iż linia PKM od samego początku planowana była jako linia zelektryfikowana, jednak ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201” – zaznaczył Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.

Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie. Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP PLK do elektryfikacji linii 201 i w sierpniu 2017 r. podpisaliśmy porozumienie o współpracy, określające zakres wszystkich planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Pomorską Koleją Metropolitalną S.A. przedsięwzięć inwestycyjnych, w którym strony zadeklarowały zakończenie ich realizacji do końca 2023 roku” – dodał.

W efekcie spółka PKM wypełniła zadeklarowaną część inwestycji zgodnie z pierwotnymi ustaleniami i umową na dofinansowanie inwestycji przez Unię Europejską. Niestety PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie wystartowały jeszcze ze swoim zakresem przedsięwzięcia. Warto przypomnieć, iż całkiem niedawno polski zarządca infrastruktury wpisał projekt elektryfikacji oraz modernizacji linii kolejowej nr 201 do Krajowego Programu Kolejowego (KPK) z terminem realizacji zadania w latach 2030-2032. Ze względu na opóźnienia ze strony PKP PLK w bieżącym roku na zelektryfikowanej linii PKM składy elektryczne pojawią się w ograniczonym zakresie. Od 12 czerwca 2023 r. kursować będą tylko 4 takie pociągi tj.:

  • Malbork 5:50 – Gdańsk Wrzeszcz 6:35 – Gdańsk Port Lotniczy 6:56
  • Gdańsk Port Lotniczy 7:10 – Gdańsk Wrzeszcz 7:31 – Gdańsk Główny 7:36 – Tczew 8:00
  • Tczew 15:34 – Gdańsk Wrzeszcz 16:03 – Gdańsk Port Lotniczy 16:24
  • Gdańsk Port Lotniczy 17:05 – Gdańsk Wrzeszcz 17:27 – Tczew 18:00

„Pociągi te kursować będą od poniedziałku do piątku aż do rozpoczęcia wakacji (czyli do 26 czerwca). Przewozy będą realizowane zmodernizowanymi jednostkami EN57. By przynajmniej częściowo ratować sytuację samorząd województwa pomorskiego – jako organizator przewozów kolejowych w regionie – zdecydował się kupić cztery pociągi hybrydowe, które będą w stanie poruszać się po zelektryfikowanej linii PKM, a następnie pojadą dalej po niezelektryfikowanej linii 201. Pociągi te pojawią się na Pomorzu już w 2024 r.” – czytamy w komunikacie PKM SA.

O przetargu na dostawę zespołów trakcyjnych z napędem hybrydowym dla Pomorza pisaliśmy TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. Torpol

Idź do oryginalnego materiału