667 milionów złotych to kwota, na jaką opiewają planowane inwestycje w transport publiczny w Toruniu. Zwiększenie taboru autobusowego, tramwajowego, modernizacja torowisk, budowa zajezdni tramwajowej i nowej linii tramwajowej na zachód Torunia – to część zadań do realizacji w latach 2025-2029.
Obecnie tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji składa się z 45 tramwajów i 150 autobusów. Podkreślić warto, iż już blisko połowa składów tramwajowych – 22 to tramwaje PESA Swing (11 pięcioczłonowych, 6 trójczłonowych i 5 dwukierunkowych). Pozostałe to Konsale, które, jak można zauważyć, są sukcesywnie wymieniane. Również tabor autobusowy się zmienia – w tej chwili na ulicach Torunia zobaczyć można 44 autobusów MAN (w tym 14 hybrydowych), 101 autobusów Solaris (w tym 10 elektrycznych, jedną hybrydę, trzy CNG) i pięć autobusów Ursus.
W planie inwestycji w komunikację miejską na kolejne cztery lata przewiduje się dalsze odświeżanie taboru. Przybędzie 35 nowych niskopodłogowych autobusów elektrycznych oraz 8 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów.
Na przełomie 2025/2026 r. na toruńskich ulicach pojawi się 25 nowoczesnych elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą do ładowania, których dostawcą będzie Solaris Bus&Coach sp. z o.o. Będą one nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim ekologiczne, zeroemisyjne, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, o długości całkowitej 12 m, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, urządzenia do sprzedaży biletów, WiFi, ładowarki USB oraz system detekcji pożarów, a także nowoczesne magazyny energii (typ ogniw: High Power, łączna pojemność magazynu energii: 152,3 kWh). Całkowity koszt przedsięwzięcia oszacowano na 88,5 mln zł brutto, z dofinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności to 68,45 mln zł. Oprócz tego 5 września 2024 r. złożono wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2021-2027 na zakup kolejnych 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania.
Z kolei na toruńskich torach do 26 czerwca 2026 r. zaczną jeździć cztery nowoczesne tramwaje, których dostawcą, wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym oraz pakietem eksploatacyjno-naprawczym, będzie PESA. Po tym terminie planowany jest zakup kolejnych czterech pojazdów. Łączna wartość zamówienia to 57.903.639,90 zł brutto, przy czym został złożony wniosek o dofinansowanie. Nowe tramwaje będą ok. 30-metrowe, z całkowicie niską podłogą, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, terminale do obsługi karty miejskiej (kasowniki elektroniczne, umożliwiające pasażerom wnoszenie opłat za przejazdy przy wykorzystaniu zbliżeniowych Kart Płatniczych) oraz kasowniki biletów papierowych, WiFi, łącza USB, przystosowane dla osób o specjalnych potrzebach, m.in. niepełnosprawnych, starszych, rodziców z wózkami.
Miasto szykuje się także do modernizacji trzech torowisk tramwajowych wraz z niezbędną infrastrukturą:
- od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska, na odcinku objętym inwestycją, tj. ok. 4,3 tys. mtp, w ul. Konstytucji 3 Maja od wylotu ze skrzyżowania ulic Konstytucji 3 Maja/Ślaskiego bez tego skrzyżowania (za peronami), do pętli Olimpijska (łącznie z pętlą i torami odstawczymi przy pętli wraz z wykonaniem przewiązki torowej), z uwzględnieniem przejazdu drogowego (łuk) na skrzyżowaniu ul. Szosa Lubicka/Ślaskiego. Przebudowana zostanie nawierzchnia jezdni, chodników i ścieżek rowerowych przyległych do torowiska tramwajowego oraz wybudowana podstacja trakcyjna służąca do zasilania infrastruktury tramwajowej oraz instalacja do napełniania piasecznic w tramwajach, wraz z budową silosu na piasek. Dodatkowo w ramach zadania zostaną zakupione dwa pojazdy techniczne przeznaczone do obsługi infrastruktury autobusowej.
- w ul. Kościuszki na odcinku ok. 0,6 km linii dwutorowej (1215 mtp) – od wysokości wejścia na posesję Kościuszki 28-30 do wysokości ul. Olbrachta. W ramach zadania planowane są budowa zielonego torowiska, nowej sieci trakcyjnej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej takiej jak m.in. wiaty, ścieżki rowerowe, chodniki, jezdnie, sieci (w niezbędnym do poprawnej realizacji zakresie).
- w ul. Skłodowskiej-Curie na odcinkach od ul. Wschodniej do początku torowiska zmodernizowanego w roku 2014 oraz od wysokości ostatnich przystanków tramwajowych w ul. Skłodowskiej-Curie do wjazdu na pętlę Elana – łącznie ok. 2000 mtp. Na tym odcinku pojawią się zielone torowisko i nowa sieć trakcyjna, zmodernizowana zostanie infrastruktura towarzysząca m.in. wiaty, ścieżki rowerowe, chodniki, jezdnie, sieci.
Nie zapomina się o ekologii i estetyce, dlatego w 10 lokalizacjach zostaną utworzone zielone przystanki komunikacji miejskiej. W ramach prac związanych z tym zadaniem jest montaż wiat, wygrodzeń, biletomatów na wybranych platformach oraz aranżacja zieleni.
Bardzo ważnym zadaniem, które miasto chce zrealizować w latach 2025-2029, jest budowa zajezdni tramwajowej oraz budowa nowej linii tramwajowej na odcinku od pętli Motoarena na zachód Torunia.
Nowa zajezdnia tramwajowa będzie zlokalizowana w zachodniej części Torunia, tuż przy granicy miasta, na przedłużeniu ul. Łukasiewicza (pomiędzy Castoramą a lotniskiem), na terenie o powierzchni ok. 11,5 ha. Inwestycja obejmuje budowę wewnętrznego układu torowego i drogowego, hali naprawczo-warsztatowej z myjnią i tokarką podtorową mogącą pomieścić ok. 12 pociągów ok. 30-metrowych, hali odstawczej na ok. 25 pociągów ok. 30-metrowych, budynku obsługi zajezdni, stacji zasilania dla potrzeb nowej linii i zajezdni, miejsc postojowych dla pojazdów technicznych i obsługi zajezdni, a także zagospodarowanie terenu wraz z małą architektura, zielenią itp. Planowany termin realizacji to okres pomiędzy czwartym kwartałem 2026 r. a pierwszym kwartałem 2029 r. Wstępny budżet budowy zajezdni tramwajowej, na podstawie studium wykonalności, wynosi ok. 130 mln zł netto.
Dojazd drogowy do nowej zajezdni zostanie zapewniony od południa od Szosy Bydgoskiej oraz od wschodu od ul. Łukasiewicza (w korytarzu planowanej trasu średnicowej), a dojazd torowy odbywać się będzie nową dwutorową linią tramwajową, łączącą pętlę Motoarena z nową zajezdnią. Linia będzie miała długość ok. 3500 metrów toru pojedynczego. Przez pierwsze ok. 100 metrów będzie ona biegła w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej w kierunku zachodnim, a następnie skręci w ul. Pera Jonssona i dalej wzdłuż tej ulicy w bezpośrednie otoczenie Motoareny Toruń. Następnie skręci na północny zachód i wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód w ciągu ul. Łukasiewicza dotrze do nowej zajezdni. Wzdłuż trasy przewidziano budowę trzech zespołów przystanków tramwajowych. Nowe torowisko będzie w większości torowiskiem zielonym.Planowany koszt budowy nowej linii to ok. 40 mln zł netto.
Zarówno budowa nowej zajezdni tramwajowej, jak i nowej linii są planowane do realizacji w ramach projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji tramwajowej w Toruniu”, z dofinansowaniem z programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.Wniosek o dofinansowanie został złożony 27 czerwca 2024 r. w tej chwili MZK przygotowuje się do procedur projektowych dla obu zadań.
W kolejnym etapie obok zajezdni tramwajowej planowana jest budowa zajezdni autobusowej. Tym samym zakończy się funkcjonowanie obecnej zajezdni przy ul. Legionów. Będzie to możliwe po uzyskaniu środków na budowę – w perspektywie ok. 2030 r.
Źródło: torun.pl
Fot. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu