27 marca 2025 roku Trakcja S.A., działająca jako dalszy podwykonawca, oraz ART In Energy sp. z o.o. podpisały umowę na realizację prac związanych z modernizacją sieci trakcyjnej w ramach projektu „Prace na obwodnicy towarowej Poznania”. Kontrakt został zawarty na rzecz konsorcjum firm, w skład którego wchodzą ZRK DOM w Poznaniu Sp. z o.o. (Lider), ALUSTA S.A. (Partner) i INTOP WARSZAWA Sp. z o.o. (Partner). Wartość umowy wynosi 55,5 mln zł netto i jest to już trzecia umowa podpisana przez Trakcja S.A. w marcu bieżącego roku.
Zakres prac i cele inwestycji
Prace obejmą kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej na odcinku Swarzędz – Nowa Wieś Poznańska – Poznań Kobylepole – Poznań Franowo. W ramach inwestycji wykonane zostanie około 50 km nowej sieci trakcyjnej, około 1300 fundamentów palowych oraz około 650 konstrukcji wsporczych. Modernizacja tej kluczowej infrastruktury ma na celu poprawę jakości i efektywności transportu kolejowego w regionie.
Podpisanie tej umowy jest kolejnym krokiem w realizacji naszej strategii rozwoju i umacniania pozycji na rynku. Trzy znaczące kontrakty w jednym miesiącu to dowód na naszą skuteczność i zaangażowanie w dostarczanie najwyższej jakości usług oraz podkreślenie dynamicznego rozwoju i zdolności w pozyskiwaniu znaczących zleceń – powiedział Andrzej Kozera, Członek Zarządu, Dyrektor Operacyjny w spółce Trakcja S.A.
Szybsze i bardziej efektywne połączenia kolejowe
Realizacja inwestycji umożliwi znaczną poprawę przepustowości i skrócenie czasów przejazdu pociągów. Dzięki modyfikacji układu torowego, wydłużeniu rozjazdów oraz zwiększeniu promieni łuków, możliwe będą przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h. w tej chwili prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania waha się w przedziale 20-90 km/h, w zależności od odcinka. Po zakończeniu prac czas przejazdu całej obwodnicy kolejowej, uwzględniając postoje na wszystkich przystankach, wyniesie około 50 minut.
Wpływ na wyniki finansowe spółki
Łączna wartość trzech umów podpisanych przez Trakcja S.A. w marcu przekracza 200 mln zł, co znacząco zwiększa portfel zamówień spółki i może mieć pozytywny wpływ na jej wyniki finansowe w nadchodzących kwartałach. Przebudowa obwodnicy towarowej Poznania to strategiczna inwestycja, która wpisuje się w szeroko zakrojony plan modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce.
Dzięki realizacji tego projektu transport kolejowy w regionie stanie się bardziej efektywny, ekologiczny i dostosowany do współczesnych wymagań logistycznych. Inwestycja przyczyni się również do lepszego skomunikowania Poznania i okolic, co może przełożyć się na dalszy rozwój gospodarczy regionu.
Fot. Sektorkolejowy
Zobacz również: