Kolejny krok w kierunku budowy nowej linii tramwajowej na Gocław. Warszawa rozstrzygnęła przetarg na opracowanie projektów wykonawczych oraz pozyskanie zgód i pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia robót budowlanych. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Databout, wyceniając prace na około 9 mln zł brutto.
Obsłuży 60-tysięczne osiedle
Nowa trasa tramwajowa o długości około 3,6 km połączy pętlę Gocław z istniejącą linią w al. Waszyngtona. Dzięki niej 60-tysięczne osiedle Gocław, które w tej chwili pozbawione jest efektywnej komunikacji szynowej, zyska szybki dojazd do centrum. Szacuje się, iż przejazd z pętli Gocław do stacji metra Centrum zajmie około 20 minut.
Co już jest, a co jeszcze przed nami?
Wybraliśmy ofertę w postępowaniu przetargowym na opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz pozyskanie zgód i pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia robót budowlanych przy nowej trasie tramwajowej na Gocław. Zakładamy, iż w 2027 r. pozyskamy dokumenty i decyzje umożliwiające realizację prac – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Miasto dysponuje już projektami budowlanymi trasy, zatwierdzoną stałą organizacją ruchu oraz istotną decyzją środowiskową. Nowe opracowania będą obejmowały dokumentację wykonawczą, korekty i aktualizację istniejących materiałów oraz – w ramach prawa opcji – przygotowanie dokumentów pozwalających na dysponowanie nieruchomościami pod budowę.
Harmonogram przewiduje, iż w 2026 r. uzyskana zostanie decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz złożone zostaną wnioski o pozwolenia na budowę. W 2027 r. Warszawa planuje ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.
Jak pobiegnie trasa?
Nowe tory odłączą się od istniejącej linii w al. Waszyngtona, a następnie poprowadzą wzdłuż Kanału Wystawowego, wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych, w rezerwie tzw. Trasy Tysiąclecia, dalej ulicą Bora-Komorowskiego aż do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.
Powstanie sześć zespołów przystankowych z 14 peronami, most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, trzy kładki pieszo-rowerowe oraz wiadukt nad obniżoną al. Stanów Zjednoczonych.

Zieleń i ekologia
Inwestycja będzie przyjazna środowisku. Zakłada się nasadzenie ponad 320 drzew, prawie 7000 krzewów ozdobnych oraz 6660 bylin. Około 2,6 km nowego torowiska będzie zielone, co ograniczy hałas i pozytywnie wpłynie na krajobraz okolicy.
Część większej układanki
Tramwaj na Gocław jest elementem szerszej strategii rozwoju transportu szynowego w Warszawie. W ostatnich latach oddano do użytku m.in. linie na Kasprzaka, Gagarina, Miasteczka Wilanów oraz odnogę tej trasy na Stegny. Budowane są również nowe odcinki – do Dworca Zachodniego i na Rakowieckiej – a w planach są kolejne inwestycje, w tym tramwaj na Zieloną Białołękę.
Projekt tramwaju na Gocław jest też koordynowany z innymi inwestycjami miejskimi, takimi jak przebudowa al. Waszyngtona czy budowa trzeciej linii metra M3. Stacja metra Gocław (E06) będzie węzłem przesiadkowym, łączącym obie inwestycje.
Zobacz również: