Tramwaje Śląskie z unijnym dofinansowaniem w wysokości 735 mln zł – umowy podpisane

1 dzień temu

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozpoczyna realizację kompleksowego programu modernizacji systemu tramwajowego. Inwestycja warta przeszło 1,3 mld zł otrzymała 735 mln zł dofinansowania z programu FEnIKS 2021-2027. Umowy podpisano w poniedziałek 6 października br. podczas uroczystości z udziałem przedstawicieli rządu i Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).

W ceremonii uczestniczył Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, a dokumenty w imieniu CUPT podpisała dyrektor Joanna Lech. Przedsięwzięcie otrzymało status operacji strategicznej, co oznacza szczególny monitoring jej realizacji.

Inwestycje w zrównoważony transport publiczny, takie jak te realizowane w Metropolii Górnośląsko–Zagłębiowskiej, mają ogromne znaczenie dla jakości życia mieszkańców i dla spójności całego regionu. Fundusze Europejskie wspierają rozwój nowoczesnej i ekologicznej infrastruktury, a podpisane dziś umowy są tego najlepszym przykładem – powiedziała Joanna Lech

Projekt realizowany będzie we współpracy z katowickim magistratem i obejmie 5 kluczowych miast aglomeracji: Katowice, Sosnowiec, Bytom, Dąbrowę Górniczą oraz Będzin.

Cztery etapy modernizacji:

  • kompleksowa przebudowa istniejącej infrastruktury w wybranych miastach metropolii – wymienione zostaną torowiska, sieć trakcyjna oraz zmodernizowane podstacje zasilające
  • budowa nowej, niemal 10-kilometrowej linii tramwajowej w Katowicach, która połączy pętlę Brynów z planowanym węzłem przesiadkowym Kostuchna
  • budowa ponad dwukilometrowego fragmentu nowej linii tramwajowej w Sosnowcu – między rondem Żołnierzy Wyklętych a rondem Jana Pawła II
  • zakup 30 niskopodłogowych tramwajów najnowszej generacji, z których każdy pomieści ponad 155 pasażerów

Węzeł Kostuchna nowym centrum przesiadkowym

Podczas tej samej ceremonii podpisano także umowę na budowę węzła komunikacyjnego Kostuchna, który otrzyma blisko 52 mln zł wsparcia z programu FEnIKS. Południowe dzielnice Katowic zyskają dzięki temu centrum przesiadkowe integrujące transport tramwajowy, autobusowy oraz kolejowy.

Ekologiczny wymiar inwestycji

Rozwój transportu tramwajowego to nie tylko poprawa komfortu podróżowania, ale również realna odpowiedź na wyzwania klimatyczne. Zeroemisyjne tramwaje stanowią ekologiczną alternatywę dla transportu samochodowego, przyczyniając się do redukcji korków, spadku emisji spalin oraz ograniczenia hałasu w centrach miast. Projekt wpisuje się zarówno w europejskie, jak i krajowe cele polityki klimatycznej, wspierając transformację Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w bardziej przyjazne miejsce do życia.

Fot. CUPT

Zobacz również:

Nowe tramwaje Spółki Tramwaje Śląskie S.A. za blisko 777 milionów złotych brutto
1,5 mld zł na zakup zeroemisyjnego taboru – CUPT uruchamia nabór wniosków
Idź do oryginalnego materiału