Transport i logistyka z umiarkowanym optymizmem. Branża liczy na odbicie w drugiej połowie roku

1 dzień temu

Sektor TSL (transport-spedycja-logistyka) notuje kolejny wzrost nastrojów. Jak wynika z Barometru EFL, w drugim kwartale 2025 roku branżowy subindeks osiągnął poziom 53 pkt. To oznacza wzrost o 1,1 pkt. względem poprzedniego kwartału.


To trzeci z rzędu kwartał z rosnącą wartością wskaźnika oraz kolejny odczyt powyżej poziomu ograniczonego rozwoju (50 pkt). W efekcie eksperci spodziewają się umiarkowanej poprawy koniunktury w sektorze.

Stabilizacja bez euforii


Od końca 2023 roku sytuacja w branży pozostaje względnie stabilna. Przedsiębiorcy z sektora TSL ostrożnie oceniają perspektywy na przyszłość – 24 proc. z nich prognozuje wzrost sprzedaży, a 21 proc. deklaruje chęć zwiększenia inwestycji. Większość firm nie przewiduje większych zmian: 69 proc. zakłada utrzymanie poziomu sprzedaży, a 67 proc. – stabilność nakładów inwestycyjnych.


Co istotne, przedsiębiorcy nie zgłaszają poważnych problemów z płynnością finansową – tylko 8 proc. przewiduje jej pogorszenie, a 24 proc. liczy na poprawę. Zdecydowana większość firm (79 proc.) nie planuje też zmian w zakresie zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne.

Czynniki niepewności i szanse strategiczne


– Przedsiębiorcy działają dziś w otoczeniu pełnym niepewności, ale jednocześnie z nadzieją na poprawę sytuacji – mówi Silvestr Ochrimovic, prezes zarządu Truck Care.


Zwraca uwagę na czynniki ryzyka, takie jak konflikt za wschodnią granicą, spowolnienie w Niemczech – głównym partnerze handlowym Polski – oraz polityczne napięcia wokół ceł w USA. Równocześnie pojawiają się też pozytywne impulsy. Należą do nich spadająca inflacja, możliwe obniżki stóp procentowych, stabilizacja cen paliw.


Na poprawę nastroju wpływa też rosnący popyt w polskim handlu, zwłaszcza e-commerce. Ten segment ma szczególne znaczenie dla sektora TSL. Dane GUS pokazują, iż sprzedaż internetowa w marcu 2025 roku wzrosła o 13,1 proc. w skali roku, podczas gdy ogólna sprzedaż detaliczna praktycznie się nie zmieniła.


Eksperci Fulfilio są zdania, iż Polska – dzięki swojemu położeniu, infrastrukturze i doświadczeniu firm logistycznych – może stać się strategicznym hubem tranzytowym dla chińskich towarów kierowanych do USA. To szansa na rozwój eksportu usług logistycznych i zwiększenie liczby zleceń dla firm z branży.

Sprzedaż i inwestycje ruszają powoli


Pozytywne nastroje przekładają się na konkretne plany – 24 proc. przedsiębiorców z sektora TSL spodziewa się wzrostu sprzedaży w drugim kwartale, w porównaniu z 16 proc. w pierwszym kwartale. Tyle samo (24 proc.) firm liczy na poprawę płynności finansowej. W kwestii inwestycji wciąż dominuje ostrożność – 21 proc. planuje zwiększyć nakłady, co oznacza stabilny poziom względem poprzedniego kwartału.


Z drugiej strony tylko 5 proc. firm deklaruje potrzebę większego wsparcia zewnętrznego. To może świadczyć o lepszym zarządzaniu kapitałem lub ostrożniejszym podejściu do rozwoju.


Barometr EFL to kwartalny wskaźnik nastrojów wśród małych i średnich przedsiębiorstw, przygotowywany przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego. Uwzględnia skłonność firm do inwestowania i rozwoju, ich prognozy sprzedaży, potrzeby finansowe oraz ocenę płynności. Dane do obecnej edycji zebrano między 1 a 28 marca 2025 roku na próbie 600 firm z całej Polski.


Wartość głównego indeksu dla całego sektora MŚP wyniosła w drugim kwartale 2025 roku 50,6 pkt. To nieznacznie mniej niż w kwartale pierwszym. Wynik potwierdza, iż mimo wielu wyzwań gospodarczych, firmy z sektora TSL nie tylko trzymają kurs, ale powoli przygotowują się na odbicie.





  • Mało kto wie, czym są Strefy Czystego Transportu. Ale blisko 40 proc. Polaków nie chce ich wprowadzania

  • Auta na raty – jak obniżka stóp procentowych wpłynie na koszty finansowania samochodu?

  • Ewolucja zamiast rewolucji. Branża motoryzacyjna zmienia podejście do autonomii

  • Polacy coraz częściej kupują auta używane. Rośnie rynek – i zagrożenia

Idź do oryginalnego materiału